Persona 3 Portable, recension av RPG som förändrade serien …

Persona 3 Portable-recension, RPG som förändrade Atlus-serien och som återkommer i en helt remastrad version på italienska.

Även om Persona 5 är den mest välkända titeln i serien, är det titeln som gjorde Persona mer synlig över hela världen än Episod IV – i våra delar, den italienska översättningen av Persona 5 Royaläven nyligen tillgänglig på Nintendo Switch – Kapitel 3 är definitivt det viktigaste, eftersom det var vändpunkten: faktiskt introducerade Atlus komponenten bit av livet i sina spel, en funktion som har kommit att skilja den från praktiskt taget alla andra japanska RPG på marknaden och har inspirerat otaliga efterföljande produktioner.

Persona 3, som kom ut 2006 på PlayStation 2, återupplivades dock bara en gång på PSP några år senare, och det var det. Detta är exakt den version som Atlus bestämde sig för att ta med till samtida plattformar och lokaliserade den på vårt språk för tillfället, men i detta Persona 3 Portable recension Vi ska förklara varför vi förväntade oss något mer.

Den första karaktären i den nya cykeln

Persona 3 Portable, Hour of Darkness fyller gymnasiet med fruktansvärda monster

Persona 3 etablerade ryggraden i serien Som alla vet idag, korsar utforskning av fängelsehålor och turbaserade strider komponenten bit av livet, som ser spelaren brottas med vardagen: lektioner i skolan, deltidsjobb, umgänge med vänner, bekanta och perfekta främlingar. Så Persona 3 skapade vad Persona 5-spelare kallar Confidants, men till och med Persona 4 krävde sociala länkar, eller relationer med sekundära karaktärer som skapats över tid, replikerade i Moments of Freedom, som beskriver bonusar och fördelar under spel.

I mitten är just filen Hårda slagsmålstarkt inspirerad av Shin Megami Tensei-traditionen, huvudserien som inspirerade Persona: är ett turbaserat spel, där spelaren kontrollerar upp till fyra karaktärer och tvingas välja rätt besvärjelser och attacker för att träffa fiendens svagheter och slå dem. ner så snabbt som möjligt.

När man spelar Persona 3 kommer sista-minuten-fansen att hitta mer eller mindre alla funktioner de kan tänkas uppskatta i den femte iterationen, inklusive Italienska språketVilket är de goda nyheterna för oss om denna övergång i synnerhet. Det finns också Berättande Han fungerade som en sann pionjär och skapade några av hörnstenarna som sedan skulle återkomma i efterföljande avsnitt, med början med Skuggorna, de skuggiga varelserna som dök upp i vår värld under den mörka timmen, tidsperioden mellan slutet av en dag och början av nästa. . Medan de allra flesta människor går in i ett slags stas, lyckas vissa individer uppfatta den mörka timmen och bekämpa skuggorna med hjälp av människor: samlade i en nästan högkvartersliknande sovsal välkomnas dessa Gekkoukan High School-elever bland spelarna. som av någon mystisk anledning kan manifestera flera personligheter.

Se även  Det perfekta kaffet: myter som måste skingras och tricket som inte alla känner till...

I mobilversionen av Persona 3 kan spelaren välja om han vill spela en manlig huvudperson, som i den ursprungliga PlayStation 2-versionen, eller en kvinnlig huvudperson: valet är inte bara estetiskt, eftersom det förändrar vissa aspekter av berättelsen och spelet. där berättelsens hjälte Han visar naturlighet och ironi i flervalssamtal och kan relatera till andra bikaraktärer än sin manliga motsvarighet. Kort sagt, det är den typen av ytterligare kampanj värd att spela, kanske i New Game +-läge för att upptäcka alla skillnader mellan de två berättelserna.

Persona 3 Portable Inställningen kan lura, men historien är riktigt mörk

de Skräckfylld berättelse av Persona 3 är mycket närmare Shin Megami Tensei än senare när det gäller atmosfär och teman, men det öppnar också kursen som de två första – sällan nämnda, men lika viktiga – åtminstone anspelade på: spelet utforskar grovt psykologi hos dess nördiga karaktärer, som konfronterar Medan de vågar sina personliga demoner växer de framför allt som individer. Men utöver eleverna på Gekkoukan har alla birollerna något att berätta och bjuder in spelaren att besöka dem, mellan gripande, obskyra eller helt enkelt roliga händelser.

Persona 3 förblir en välskriven titel till denna dag, med en fil En karusell av minnesvärda karaktärer Det är ingen slump att vi återfinns i ett stort antal efterföljande spel, från fightingspelet Persona 4 Arena Ultimax rytm spel Persona 3: Dancing in the Moonlightgenom Persona Q på Nintendo 3DS.

Spela mellan dåtid och nutid

Persona 3 Portable vi måste utforska en processuell labyrint som heter Tartarus

Om Persona 3:s historia fortsätter att imponera på oss även efter så många år, är vårt problem med denna konvertering just den där bärbara uppföljaren, som är ett kontroversiellt val i flera avseenden. Med tanke på vad det är, är den här versionen ganska trogen den iteration som föreslogs på PSP för över tio år sedan: Atlus har begränsat sig till att lägga till några praktiska funktioner som snabba besparingar och justeringar. noggrannhet hos 3D-modellerOch genom att göra det tillplattade det oundvikligen den slutliga visuella presentationen, offer för det gapet mellan de polygonala modellerna och de mer flummiga 2D-bakgrunderna vi har blivit lite vana vid de senaste åren, med början med Squares Final Fantasy Enix. Sedan, om vi utesluter det ovannämnda tillägget av det italienska språket, Innehållet förblev detsammaså de som redan har spelat Persona 3 på PSP kan säkert hoppa över den här versionen.

Se även  Efterbild, recension - Multiplayer.it

Det är dock de olika tilläggsinnehållet – såsom den kvinnliga hjältinnans kampanj, ytterligare svårighetsgrader och en hel rad skalor och förbättringar av livskvalitet – som gör den här versionen, på sätt och vis, den bästa när det gäller gameplay, Persona 3 portabel stanna kvar En sorts trunkerad version Jämfört med den ursprungliga PlayStation 2-versionen, eftersom den inte bara berövas de vackra filmiska animationerna, som också skulle ha implementerats i den här versionen, utan också all utforskningsdel utanför fängelsehålorna, ersatt av peka-och-klicka-skärmar som göra mycket mer. visuella romaner.

Persona 3 Portable, i den här versionen pekar och klickar du för att interagera med scenarier och karaktärer

Denna lösning avbryter definitivt spelarens känsla av fördjupning, även om utforskningen i originalet inte var lika strukturerad som i senare titlar, och i det långa loppet var det monotont. Möjligheten till utforskning i tredje person finns dock fortfarande kvar kalk, den processuella labyrinten som dyker upp i Gekkoukan under den mörka timmen, som spelaren måste bestiga under hela läsåret för att nå slutet av äventyret. Här visar Persona 3 Portable, även om det redan har förbättrats i gameplay jämfört med den första utgåvan 2006 med introduktionen av ny mekanik och balanser, sidan och alla begränsningar med det gamla RPG:n. de stridssystem Det är praktiskt, men också mer intetsägande än senare titlar, och Tartarus, med sin väv av randomiserade banor, är inte precis den roligaste att navigera.

Persona 3 har det fortfarande strategisk komponent Fans av Atlus-serien borde älska det: vi kan slå nya karaktärer och sedan slå samman dem i Sammetsrummet i Igors vanliga närvaro, och låsa upp allt kraftfullare enheter eller i alla fall mer lämpliga för våra syften. Sammetsrummets funktioner är uppenbarligen mer begränsade än i senare iterationer av serien, men det tillåter fortfarande en mängd olika strategier.

Persona 3 är en bärbar, strategisk och utmanande turbaserad strid

Persona 3 är fortfarande bärbar idag Typiskt RPGmen tredje gången vi spelar, även om många år har gått, måste vi inse att det har åldrats dåligt jämfört med, säg, alltid utmärkt och fräscht Persona 4 Golden. Vi har fortfarande att göra med en re-release, inte en remake, men det är synd att Atlus inte tog tillfället i akt att presentera en mer komplett titel och lade till exempelvis innehållet i Persona 3 FES.

Se även  Starfield kommer att ha ett separat evenemang, och det kommer inte att finnas på Xbox Developer_Direct...

För de som inte vet, Person 3 gör det Det var en sorts DLC – en tilläggsskiva för PlayStation 2 faktiskt – som erbjöds i resten av världen i ett slags singelpaket som inkluderade originalkampanjen, kallad The Journey, och ytterligare innehåll: en riktig bonuskampanj, The Answer, som fullbordade berättelsen. Efter det hjärtskärande slutet av Persona 3, vilket ledde till en cirkel för många karaktärer. The Answer’s gameplay var stötande på flera sätt, men berättelsen var värd besväret; Men med tiden verkar Atlus ha bekräftat kyrklig av Persona 3 Portable, att ignorera vad som sades i The Answer och att välja att föreslå den här versionen på nytt 2023 verkar bekräfta det beslut som fattades då.

Testad version Nintendo Switch

Nintendo eShop

Prezzo
19,99 euro

Persona 3 Portable är en enkel remastrad version av titeln med samma namn som släpptes på PSP för flera år sedan, och känns därmed av dess fulla tyngd: om berättelsen håller sig briljant kan det vara svårt att anpassa spelet till dess gränser, speciellt om du kommer direkt från Persona 5 Royal. Det är fortfarande en viktig titel för att förstå utvecklingen av Atlus-serien, och det är synd att det japanska företaget inte har engagerat sig lite mer ur en konstnärlig och innehållsmässig synvinkel, kanske genom att implementera kinetisk animation eller en extra Persona 3 EDF kampanj. Kort sagt, vi drömmer fortfarande om denna remake som kombinerar det bästa av två världar till en definitiv Persona 3.

• Berättelsen är alltid spännande och full av minnesvärda karaktärer
  • Förbättrad noggrannhet och några nya lättanvända funktioner
  • Det är fortfarande en viktig titel för dem som älskar japanska rollspel