Efterbild, recension – Multiplayer.it

Här är vår recension av Afterimage, en Metroidvania som kommer från Kina och erbjuder en vacker värld helt handritad.

I åratal har Kina blivit allt viktigare på den internationella spelmarknaden, med många projekt alltmer lokaliserade och distribuerade i väst, ibland till och med med hjälp av storskaliga projekt som China Hero Project of PlayStation. Från och med idag – 25 april 2023 – kommer ett mycket intressant nytt kinesiskt spel att finnas tillgängligt: ​​Afterimage.

Vi pratar om en enorm Metroidvania som var helt handritad och gjord av Orogon Shanghai som vi recenserade i PC-versionen, men den finns även till PlayStation, Xbox och Nintendo Switch.

Efter vår positiva upplevelse kunde vi kasta oss ut i detta äventyr och se i detalj hur bra spelet är. Upptäck allt i vårt område Efterbildsgranskning.

En enda röra för Argardine

Renee kommer att utforska en underbar och vacker värld att se i Afterimage

Efterbild säger Renees berättelse, en ung tjej med nästan inga minnen åtföljd av tomten Ifree, som alltid verkar veta mycket om vad som händer. Inställningen är Ergardin, ett fiktivt land skapat av gudar som bebodde det tillsammans med Goliater och människor, med de första positionerna för att övervaka världen och straffa alla som försöker bryta dess balans. Det verkar onödigt att säga, men det gjorde människorna och Goliat tvingades förklara krig mot dem. Striderna är sedan länge över, men Ergaarden är inte ifred, och Renee, efter att ha förstört sin by, börjar ta reda på vad som pågår.

Det är ingen särskilt originell start, tyvärr tyngd av vissa Dåliga texturexponeringsalternativ. Spelaren bombarderas omedelbart med platsnamn, karaktärer, referenser till Ercardans förflutna, mytologiska referenser och regler om hur världen fungerar (det finns en cykel av död och återfödelse, med en mycket orientalisk smak). Men det är för mycket i för lite och det slutar med att vi inte förstår exakt vad som händer. När du går framåt förstår du gradvis vissa saker genom att upprepa dem för dig själv, men det mesta av den nya informationen vi kommer att få överförs genom anteckningar som är gömda i kartorna och som inte kan samlas in. Om du vill läsa om en text för att förstå hur detaljerna i myterna passar in i resten måste du gå tillbaka dit. Därför är huvuddelen av handlingen svår att komma åt, låt oss lägga till det faktum att vi inte pratar om en särskilt rörande berättelse: vi tror att många spelare snart kommer att glömma detaljerna och kommer att nöja sig med att förstå replikerna.

Se även  Live Coupon Night: Fantastiska Amazon-rabatter på upp till 60 %

Det är synd att berättandet inte är mer intressant, eftersom spelvärlden faktiskt. Ergardin är ett stort utbud av landområden, skogar, slätter, frusna grottor, slott, torn med märklig teknik och mycket mer. Det finns verkligen allt och alla fantastiska ställen att se, med intensiva färger och mycket detaljerade bakgrunder som vid mer än ett tillfälle får dig att helt enkelt stanna och titta. Metroidvanias är ofta mörka, men Afterimage ger inte efter för konventionen och satsar allt på en ljus värld som, även i sina mörkaste stunder, aldrig kommer i närheten av mörkret i Hallownest eller Dracula’s Castle.

också fiender De är vackra och originella, med olika design för nästan varje region. Kaktusliknande taggiga krokodiler, fåniga små golems, mekaniska krigare, flygande demonödlor, svampkrabbor, deformerade styggelser och mer. Det finns mycket att se i Afterimage och inte ens cheferna gör sig besvikna när det gäller visuell design, även om de inte ofta har en tydlig narrativ plats, men de är varelser som har funnits av en anledning och som har oturen att utmana oss.

Spring tjej, spring

Ren har olika vapen i Afterimage, inklusive svärd, storsvärd, dubbla dolkar, piskor, katanas och machetes

Ögat vill ha sin del, men kontrollern är inom räckhåll Hur kul är Afterimage? mycket. För det mesta är spelet inte speciellt originellt, men Aurogon Shanghai vet hur man gör ett roligt spel att utforska. Ergardin är en riktigt stor värld, bestående av ofta labyrintiska kartor med ett enormt antal vägskäl, genvägar och områden som bara kan nås efter att man fått nya krafter.

Renee kommer att bli stammis Nya rörelserelaterade funktionersåsom glidning, air dash, extra hopp, väggstuds och mer. I början är utforskningen linjär och plattformsarbetet är inte komplicerat, men när du går vidare inser du att Afterimage vill se dig hoppa och flytta åt vänster och höger så mycket som möjligt. Spelet är genomsyrat av enkla mindre eller hemliga avsnitt som kräver god fingerfärdighet och som ofta tar mer än ett par försök att slå. Men uthållighet och viljan att slutföra varje karta till 100 % belönas fullt ut med godsaker, utrustning, uppgraderingar och till och med nya färdigheter. Mer än en gång har vi hittat oss själva på att spana in ett område de lämnat bakom sig bara för att finna att det innehöll den extra styrka som behövdes för att avancera någon annanstans. Så gör dig redo att gå fram och tillbaka, och försök ta reda på exakt rätt riktning, för även i andra halvlek är ledtrådarna minimala. Det finns en mängd olika uppdrag också, men mest handlar det om att få föremål från fiender.

Se även  Förhistorisk tid, upptäckten av en okänd ras av människor med ett skelett ...

Alla vapen har olika attackförmågor som är unika för Afterimage

Så kärnan i Afterimage är utforskning och plattformsspel, men det råder helt klart ingen brist på strider. Renee skulle kunna använda två vapen Samtidigt, av sex klasser, tillsammans med magi också. Det senare har faktiskt liten inverkan på spelets balans, eftersom det domineras av närstridsvapen. Dessa har en enkel grunduppsättning samt speciella rörelser, unika för varje vapentyp. Luftstriden påverkas också av vapenvalet. I allmänhet finns det ibland mer bekväma vapen att använda i vissa strider, men i vårt spel behövde vi aldrig byta kombinationer. Tal skiljer sig istället från tillbehör, som ger olika bonusar för att bli kraftfullare, med läkning, skada eller motstånd prioriterat. Till allt detta kommer talanger, varav de flesta är passiva förbättringar som erhålls med poäng som doneras genom nivåhöjningar. Det finns också en andlig mekaniker som får oss att förlora erfarenhetspoäng om en KO inträffar, men som inte får våra nivåer att sjunka, så förlusten är inte alls enorm och kan återvinnas genom att återvända till dödspunkten.

I princip är Afterimage inte särskilt svårt, speciellt eftersom vi verkligen kan orsaka betydande skada om Renee är på lämplig nivå i regionen (nivån för varje region anges vid ingången). Under den andra halvan kan fiender tappa dina livspoäng på ett ögonblick, men författarna har redan förutsett ankomsten av en lapp som tar bort monster, så i princip förväntar vi oss att du inte kommer att anstränga dig så mycket. de du slåss Det är roligt, snabbt och givande för att använda vapnets unika förmågor. Men mot chefer är segern för det mesta resultatet av vår stora styrka och överdrivna användning av healing, inte precisionsstrid. Bossar har också många attacker, men de är ofta väldigt svåra att undvika: det faktum att de inte gör så mycket skada gör matcherna balanserade och ärliga, men vi inser om och om igen att vi spelade dåligt trots att vi vann. Det är få slagsmål där vi var tvungna att lära oss motståndarens drag.

Se även  WC, du går dit varje dag men du vet inte ens vad det betyder: Mening...

Vissa platser är verkligen fantastiska i Afterimage, vi måste säga det igen

Soundtracket är också utmärkt och under alla timmars spelande är det roligt, ackompanjerat av utforskning och strid. På tal om ”timmar av spel”, den livslängd Det avgörs av hur mycket du vill söka. Om du vill kan du komma till det första ”fel” slutet efter mindre än tjugo timmar, men sanningen är att du inte kommer att vara nöjd och kommer att vilja fortsätta: med minst tio timmars innehåll fortfarande tillgängligt, kommer du att har mycket mer att upptäcka. För att bli 100 % verklig kommer det definitivt att ta mer än 30 timmar.