fredag, juli 12, 2024

Vilka är de och hur man kämpar mot dem för att förbli unga

Datum:

Vissa livsmedel är rika på antioxidanter som kan skydda mot skador på fria radikaler. Här är vad de är och hur man hanterar dem

Stress, rök, UV-strålar, föroreningar, alkohol, en kost rik på socker … en lista över faktorer som kan hjälpa till att producera fria radikaler Den är väldigt lång.

Resultat? Dessa molekyler med hög oxidativ styrka som kroppen producerar bland annat för att skydda sig mot virus och bakterier och under metabola processer i stora mängder kan skada DNA och Främja för tidigt åldrande och sjukdomsdebut Inklusive hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes, som utlöser en process som kallas oxidativ stress som, om den blir kronisk, orsakar cellskador. Och att med åldern blir kroppen sämre för att motverka det.

För att motverka fria radikaler kan en daglig kost verkligen göra skillnad. Faktum är att vissa livsmedel rika på antioxidanter har en skyddande effekt.

Så det här är vad vi äter och vad vi inte slåss mot dem vid bordet.

Hur man bekämpar fria radikaler genom att äta rätt saker

(fortsätt efter bild)

vattenmelon frukt

grönsaker och frukt

Bland de första livsmedel som är bra för att bekämpa fria radikaler är grönsaker som spenat, sallad, endive, mangold och grönsaker och frukter i alla färger som blåbär, jordgubbar och kiwi. Mångfalden av olika typer i den dagliga kosten gör att du kan fylla i fler antioxidanter, molekyler som fungerar som verkliga rensare av fria radikaler inklusive vitamin C, även kallad askorbinsyra, karotenoider som betakaroten, polyfenoler, quercetin, antocyaniner och många fler .

Se även  "Han behöver näring för att träna."

Lax och Co

En annan utmärkt allierad i kampen mot fria radikaler är fisk, som är rik på selen och zink, två mineraler som fungerar som antioxidanter. Så ja till sill, lax, torsk, ansjovis, sardiner och öring. Och återigen är vitorna, särskilt äggulorna, rika på vitamin A i form av retinol.

Livsmedel att begränsa på bordet för att motverka fria radikaler

Bland de livsmedel som kan bidra till oxidativ stress finns de som innehåller mycket socker. Så godis, bakverk, förpackade snacks och sockerhaltiga och alkoholhaltiga drycker bör ätas med måtta.

Överskott av glukos stimulerar glycation, en process som ansvarar för produktionen av AGEs (Advanced Glycation End Products), ämnen som genererar fria radikaler, vilket ökar oxidativ stress.

Även rött och processat kött, t.ex. charkuterier, korvar bör begränsas. Dess frekventa och överdrivna konsumtion bidrar till produktionen av dessa ämnen och för tidigt åldrande.

Bildkrediter: unsplash

Izer
Izer
"Stolt musikutövare. Passionerad resenörd. Prisbelönt webbspecialist. Amatörskapare. Kaffeevangelist."

Populär

Mer som detta
Related