Sylt, recension – Nerd4.life

Silt recension, ett undervattensäventyr som ser fram emot Limbo, som kan förtrolla med sin verkligt inspirerande grafiska stil.

spel som Limbo a eko De fungerar för att deras författare klokt nog har valt att inte låsa in sina scenarier i logikens fängelser. Deras världar ger så få referenser som möjligt. De föreslår, men de säger inte. De säger utan att följa en subtil berättande tråd, åtminstone till utseendet. De arbetar för att de aldrig förnekar sin mytiska dimension, och de lever någon annanstans än verkligheten och konventionella bilder. Karaktärerna som fyller den är uppenbarelser som får tidlösa rum att resonera, födda ur en okänd berättelse eftersom de går förlorade i tiden. utvecklare spiralcirkusspel Inte rädd för det okända?

Låt oss ta reda på det i Silt مراجعة recensionEn väldigt speciell adress.

På botten av havet

Målet med spelet är att besegra jättarna

I Silt vaknar du upp i skorna av en konstig kedjad dykare som vet vem i havet som kontrollerar honom kolossala varelser som skyddar den antika civilisationens hemligheter. De enda ord vi kommer att läsa genom hela spelet är sex rader som fungerar som en introduktion och i grunden förklarar vad vi behöver göra: hitta jättarna och suga deras ögon för att vitalisera en uråldrig maskin. För resten kommer vi att lämna åt oss själva och leta efter våra mål, som kommer att tas upp i en förutbestämd ordning. Vi har inget namn, vi har inget förflutet och vi vet inte vart vi är på väg. Världen omkring oss är ett stort mysterium, och det är också vår uppgift. På vändningen kommer vi också att möta våra medmänniskors lik. Varför är jag där?

Se även  Callisto Protocol: Alla nyheter från den första gameplaytrailern...

Huvudpersonen har inte mycket resurser till sitt förfogande. Uppenbarligen kan han simma, öka eller minska sin hastighet och kan tända en ficklampa. Unik Energi, som också är kärnan i spelet, är förmågan att äga fisken och sedan använda sina färdigheter och kasta tentakler av ljus från hjälmen. Samma kraft kan också användas för att interagera med vissa föremål, till exempel spakar.

Alla mysterium Det gjorde upp Sylt utifrån denna styrka. Bara för att ge ett exempel kan man ha elektriska ålar för att ge kraft till maskiner, eller så kan man kontrollera grupper av små fiskar som efter att ha förorenat dem kan användas för att förgifta köttätande växter. Eller, återigen, kräftdjur kan användas för att bryta fläktar, eller de vassa tänderna på pirayor för att skära av repen som blockerar vår väg. I allmänhet, när flera typer av fiskar ses i en nivå, är det oundvikligt att ha dem alla för att lösa pusslen.

om Kartor Det är inte särskilt stort och det finns inte mycket att utforska. De första kapitlen i spelet är mycket linjära, medan de sista kapitlen erbjuder mer komplexa pussel, ibland fördelade i flera sektioner. I slutet av varje kapitel måste du möta en av jättarna. Förvänta dig inte att slåss, för du måste bara lösa pussel för att få ut det bästa av det.

svårighet

Några riktigt coola stunder
Några riktigt coola stunder

Silten flyter vackert, förtrollande spelarscenario efter scenario, så mycket att det fortsätter nästan på autopilot, i en euforisk eufori som skapas av spelets rytm och monokromatiska grafiska stil som skapar verkligt underbara ögonblick ur visuell synvinkel. Åsikt. Uppenbarligen kände dock utvecklarna vid något tillfälle att äventyret hade varat för kort och kom därför på steg svårighet Jättestor, inställd mot slutet av spelet, när spelaren är som mest sugen på att dra i trådarna.

Se även  GTA 6: Vissa fans klagar på hjältinnan, andra över...

Vi pratar inte om en gradvis utmaning som kulminerar i perfektion, utan om en plötslig våg som gör en meditativ resa till en ibland upplevelse. Frustrerande. Där spelandet i de tidigare stadierna krävde att du upptäcker och löser olika pussel för att gå vidare, kommer du att hamna i fler actionsteg där du måste utföra vissa scheman till perfektion om du vill överleva. Behovet av att förstå vad man ska göra marginaliseras av förmågan att göra det.

Ibland är svårighetsgraden verkligen överdriven

Synd att de verkligen speldynamik, som fram till dess var nästan fysiologiskt i förhållande till spelet, med huvudkaraktärens långsamma och mjuka rörelser endemiskt anpassade till scenarierna, för att göra uppror mot den nya syntetiska svårigheten, som kräver perfektion i utförandet av varje verkligt störande handling. Inside liknar någon gång några av plattformsstadierna i Super Meat Boy. Ingenting är omöjligt, men asymmetrin är väldigt påtaglig och kan göra dig upprörd, särskilt när det gäller att engagera dig, eftersom det verkar som att du har förändrat spelet utan att ens inse det.

testad version Windows-dator

Steam, Nintendo eShop

I allmänhet är Silt en vacker upplevelse, mycket välformaterad ur en konstnärlig synvinkel och kan beundras under större delen av sin varaktighet. Synd för vissa val, kanske dikterade av rädslan för att inte hålla sig inom vissa förväntningar hos publiken, vilket slutar kontraproduktivt för själva spelet, som inte lyckas vara sammanhängande när det gäller att se igenom det till slutet.

• konstnärligt vacker
  • Fiskhållningsmekanikern fungerar bra
  • Han charmar vid mer än ett tillfälle