Vad är det, fördelar, nackdelar och ett exempel på listan

Fler och fler väljer att följa en vegetarisk kost, och detta är en diet Inkluderar inte livsmedel av animaliskt ursprung. Det finns de som närmar sig denna diet av välbefinnandeskäl, medan det finns de som gör det av etiska skäl, eller snarare av respekt för djur.

Men den vegetariska kosten, såväl som andra dieter, Det kräver en god grad av uppmärksamhet, eftersom intaget, till exempel av proteiner och omega-3, kanske inte är tillräckligt. Att tillgodose behoven hos dessa näringsämnen tillsammans med en korrekt kost spelar en viktig roll för att organismen ska fungera korrekt.

Så vad är filer För- och nackdelar med en växtbaserad kost? Denna och andra frågor besvaras av Dr. Renata Cipriano, biologisk dietist.

Vad är det där

”En vegetarisk kost är en del av en livsstil som syftar till att eliminera konsumtion och användning av allt från en individs dagliga liv Produkt av animaliskt ursprung. Detta val sträcker sig till olika aspekter av livet, inklusive näring. Faktum är att vegetarianer utesluter kött- och fiskprodukter från sin kost (liksom mejeriprodukter och ägg), men också Ko- eller getmjölk, mejeriprodukter, ägg, honung Och all mat som tillagas med någon av dessa animaliska produkter eller andra såsom gelatin, nötkött eller kycklingbuljong, ister. Vegetarianer lagar sina måltider genom att välja bland ett stort urval av grönsaker, baljväxterOch den Spannmål och pseudocealsFärsk frukt, torkad och torkad frukt, frön”, förklarar doktorn.

Vilka är för- och nackdelarna

En fullständig uteslutning av alla produkter av animaliskt ursprung i en vegetarisk kost kan leda till fördelar, men också nackdelar.

framkant

En växtbaserad kost är kopplad på många sätt Hälsofördelar. I allmänhet är låg konsumtion av frukt och grönsaker förknippad med en ökad risk för icke-smittsamma sjukdomar (hjärtinfarkt, stroke, cancer, diabetiker och luftvägssjukdomar). En diet, till exempel en vegetarisk kost, som innehåller en hög konsumtion av växtprodukter kan bilda en sådan förebyggande och kontrollverktyg Globalt sett är denna typ av sjukdom ansvarig för 41 miljoner förtida dödsfall.

Se även  Domningar, tjocka fingrar och svullna händer på morgonen kan orsakas av en störning som också ökar viktökningen.

Det är att föredra att konsumera växtbaserad mat Minskad konsumtion av mättade fettsyror De finns främst i animaliska produkter och a Ät mer fiberPå så sätt förbättras kolesterolnivåerna i blodet och upprätthålla hälsan hos hjärtat och artärerna. Dessutom inbjuder World Cancer Research Fund dig att göra det innehålla konsumtion rött kött Och de som är reserverade för att förebygga onkologiska sjukdomar: Nyligen genomförda studier ger en växtbaserad kost ett större skydd mot alla typer av cancer.

Dessutom hög BMI (body mass index, som är förhållandet mellan din vikt och längd)Således är fetmastatus den främsta riskfaktorn för diabetes typ 2. Vegetarianer i allmänhet har visat sig lida av Lägre body mass index än köttätare, även på grund av deras mer aktiva livsstil; I samband med detta fynd var en växtbaserad kost associerad med en lägre risk för typ 2-diabetes.

En annan fördel med en växtbaserad kost är: Mindre miljöpåverkan”Tillverkning av vegetabiliska livsmedel, såsom frukt, grönsaker, spannmål, baljväxter, nötter och frön, ger färre utsläpp av växthusgaser än de från animaliska livsmedel”, säger experten.

mot

”Den botaniska modellen är inte en improviserad stereotyp, utan en medvetet val Som måste skötas ordentligt även med hjälp av vårdpersonal. Det är verkligen viktigt att säkerställa Rätt mängd viktiga näringsämnen Som kanske inte alltid finns i optimala mängder i dåligt skötta dieter. Det finns vissa delar av befolkningen inklusive barn, tonåringar, gravida och ammande kvinnor och äldre som behöver noggrann måltidsplanering för att Täcker alla näringsbehov. Denna näringsmodell, om den inte är tillräckligt balanserad och integrerad, kan till exempel påverka barns korrekta utveckling negativt.

Vegetarisk kost kan bli ohälsosam när Lite uppmärksamhet ägnas Typer av vegetabiliska livsmedel som används. Dessa inkluderar ultrabearbetade livsmedel som imiterar bearbetat ”kött” (som korvar, biffar och vegoburgare), drycker och växtbaserad ”ost” och ”yoghurt”. De Ultrabearbetade livsmedel De är kombinationer av material som härrör från hela livsmedel till vilka färgämnen, emulgeringsmedel och andra tillsatser tillsätts för att öka deras konservering och smaklighet. Innehåller höga mängder salt.

Se även  Akta dig för nyheten att jodpiller kommer att skydda oss från en kärnvapenattack eftersom de istället kommer att skada denna livsviktiga körtel med mycket allvarliga hälsorisker.

Slutligen kan det vara svårt för kvinnor att följa VEG-dieten Människor med tarmsvårigheter Efter att ha konsumerat baljväxter (t.ex. personer med irritabel tarm). I dessa fall kan frekvent användning av baljväxter från VEG-regimen leda till svår hantering av kosten”, förklarar Dr. Cipriano.

Några viktiga näringsämnen

”Angående Proteiner och grönsaker De är mindre smältbara än animaliska proteiner, så ett något högre intag kan krävas än vad som föreslås för den allmänna befolkningen. Det är viktigt att se till att filen De flesta måltider innehåller bra proteinkällor Inklusive baljväxter, tofu, sojabönor, mjölk, yoghurtersättningar och nötter.

De Vitamin B12 Istället är det viktigt för kroppen att fungera ordentligt och en brist kan orsaka blodbrist och problem med nervsystemet. Följ en vegetarisk kost Integration är nödvändigt Genom pålitliga källor som berikade livsmedel (mat med tillsatt vitamin B12) eller kosttillskott.

I VEG-dieten är det också viktigt att säkerställa ett adekvat intag av den Omega-3 fettsyror, ”essentiella” fettsyror som utför många funktioner för vår hälsa. I livsmedel av vegetabiliskt ursprung är den enda omega-3-fettsyran alfa-linolensyra (ALA), från vilken våra kroppar kan producera EPA och DHA (även kallad långkedjig omega-3). I växtbaserad kost är det viktigt att regelbundet äta bra källor till α-linolensyra (som valnötter, linfrön, chiafrön och oljor som härrör från dem) som tillsats av vissa typer av alger kan hjälpa till att möta behoven hos långkedjiga omega-3 fettsyror (EPA, DHA). Vid ökat behov (graviditet, amning, barn upp till 2 år) eller hos personer med nedsatt förmåga att förvandla sig (äldre eller patienter med kroniska sjukdomar) kan användning av omega-3-tillskott vara nödvändig.

Se även  Dessa är vitaminer som hjälper till att bekämpa håravfall, håravfall och håravfall, vilket gör det starkt och hälsosamt även efter klimakteriet.

Rörande järn och zink Ett högre dagligt intag av VEG-dieten rekommenderas än vad som rekommenderas för den allmänna befolkningen, eftersomUpptaget av dessa mineraler minskar. Även i detta fall är det möjligt att anta metoder för att förbättra dess absorption och därmed dess biotillgänglighet.”

Exempel på listor

I en vegetarisk kost är spannmål, grönsaker, bröd, baljväxter och mycket mer mästarna. där 3 exempel på läckra menyer Allt att prova föreslagit av Dr Cipriano.

Meny 1

  • Frukost: en vegetarisk dryck (utan tillsatt socker); 100% rågbröd med 100% mandelkräm
  • Morgonsnack: hummus med knaprig paprika
  • Lunch: Sojabitar med broccoli, potatis och morötter. färsk frukt
  • Eftermiddagssnack: 1 skiva grovt bröd med söta körsbärstomater, Extra virgin olivolja och oregano. apelsinjuice
  • Middag: kikärtsfalafel med vegansk yoghurt och sojasås (naturligt och utan tillsatt socker) och mynta; Quinoasallad med ruccola och valnötter med linfröolja

Meny 2

  • Frukost: havregrynsgröt med banan och jordnötssmör
  • Morgonmellanmål: färsk frukt
  • Lunch: basmatiris med kikärtscurry; Kål-, morots- och äppelsallad med linolja
  • Eftermiddagssnack: Naturell vegansk yoghurt utan tillsatt socker med gör-det-själv-müsli (bovete, amarantflingor, krossad torkad frukt, linfrön och eventuellt hackad färsk frukt)
  • Middag: ärtmousse och tofu med fullkornsrostat bröd; Vinäger stekt rödkål

Meny 3

  • Frukost: veganska bananpannkakor med mörk choklad Hasselnöt, smält och hackad
  • Morgonsnack: en blandning av torkad frukt och torkad frukt
  • Lunch: Makaroner med linssås. Fänkåls- och apelsinsallad med linolja
  • Eftermiddagssnack: en skiva fullkornsrostat bröd med avokadokräm. 1 kopp grönsaksdryck (ej tillsatt socker)
  • Middag: kålrullar fyllda med gurkmejaris, ärtor och morötter. Sauterad tofu med örter och grönkål. färsk frukt

Slutsatser

Därför kräver en vegetarisk kost, i kraft av sina egenskaper, försiktighet och större försiktighetsåtgärder. Rådet är Sök stöd från en dietist För att undvika näringsbrister och stödja kroppens korrekta funktion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.