tisdag, september 10, 2024

Signalis, recension – Multiplayer.it

Datum:

Signalis recension, en 2D-överlevnadsskräck som skulle ha varit utmärkt, men som saknar överdriven soliditet i bakgrunden.

Missnöje med nuet ger det kända resultatet, så långt man kan förvänta sig, som är resultatet av att se in i det förflutna, av att söka efter det som ses som tingens ursprungliga mening: en idealisk renhet, renad från historien, blir nuets väsen. Naturligtvis kan en besatthet av det förflutna producera massiva, ibland brutala, förvrängningar, men i vissa fall tycks det vara det enda sättet att gå framåt och uppnå något önskvärt som en gång ansågs vara oåterkalleligt förlorat.

Under de senaste åren har indie-videospelsscenen ofta tittat på mediets historia, inte bara av nostalgi, utan också för att återupptäcka former av spel som är bortkopplade från marknaden, samt för att frigöra sig från en produktionsdiktatur. Triple A-branschen har blivit ouppnåelig för mindre team och kvävd av önskan att uttrycka sig av enskilda utvecklare, så det är inte sällan att det finns en avkastning som är mer intuitiv och i en viss mening mänskliga teknologier och visuella metoder, som kan vara kontrolleras utan att behöva investera tiotals miljoner dollar på henne. Rose Engine Development Studio har experimenterat med en sådan process, som vi kommer att se i Signalis recensionöverlevnadsskräcken som ser fram emot Resident Evil och den första PlayStation, men som når långt bortom Project Firestart.

Spela

Elster, huvudpersonen i Signalis

Elster, nej en hjälte Från Signalis kommer Replika, en humanoid robot som, väckt ur kylan på ett flytande rymdskepp, bestämmer sig för att infiltrera en gigantisk regeringsstruktur byggd på en mycket kall, avlägsen planet, på jakt efter sin partner och meningen med hans drömmar. Något hemskt hände dagarna före hans ankomst och robotarna som skulle skydda civila förtrycker dem. Platsen verkar vara i ruiner, även om den inte har blivit helt övergiven. Det finns överlevande, väldigt få faktiskt, men de letar alla efter ett sätt att fly. Men vårt mål är annorlunda: att gå dit ondskan föddes, i ett skräckäventyr vars historia och stil påminner om kraften hos Stanley Kubrick, Hideaki Anno och David Lynch, de främsta inspirationskällorna för utvecklarna (det var de som avtäckte dem, så vi behövde inte arbeta hårt för att hitta dem).

Se även  Förladdning tillgänglig, det är så mycket som krävs - Multiplayer.it

Signalis-pussel är i genomsnitt mer utmanande än de i modern överlevnadsskräck

Basen består av flera distinkta miljöer: rum och korridorer som måste utforskas i jakt på nyckelobjekt, vapen, ammunition och helande föremål. Här och där finns också dokument som hjälper till att förstå det sammanhang som äventyret uppstår ur och som får oss att förstå rollen för den totalitära regimen Eusan, en galaktisk diktatur som håller hela solsystemet i schack. Verket ramas in från ovan, med rummen avdelade av mekaniska dörrar. De nivåer Från basen finns labyrinter som ska utforskas uppifrån och ner och där klassiska pussel ska lösas, som kräver en kombination av föremål eller noggrann läsning av dokument i jakt på ledtrådar. Till exempel, på en av bottenvåningarna måste vi hitta fem åtkomstnycklar utspridda på nivån, kontrollera rör, arbeta med konstiga maskiner och så vidare. Som du förstår, när det gäller äventyrselement, är vi mer på sidan av Resident Evil, eller Silent Hill, än på modern överlevnadsskräck, där du avancerar på autopilot.

Att slåss är inte Signalis fokus, även om han är där

Sällan på de första nivåerna, när man går ner till basens djup, stöter man också på några fientliga varelser, från galna androider till Lovecraftian starkt signerade bestar. Signalis tillhandahåller olika verktyg för att motverka dem, från pistoler till hagelgevär, med den klassiska idén att begränsa antalet tillgängliga ammunition, till den grad att urskillningslöst slakt av varje varelse inte är möjlig. I själva verket, som vi kommer att se, är det ofta bättre att undvika strider, använda det enkla stealth-systemet som är inbyggt i spelet eller springa iväg från fiender. Striden i sig är handlingen att hålla nere nyckeln för att rikta vapnet och skjuta när hårkorset dyker upp på fienden. Inget för komplicerat, om jag ska vara ärlig, men Signalis siktar helt klart inte på att vara en skytt och försöker på alla sätt fokusera på utforskandet och atmosfären.

Vissa Signalis-ögonblick är särskilt spännande

För detta ändamål har även korta förstapersonssekvenser introducerats i spelet, vanligtvis knutna till vissa miljöer, eller breaksekvenser, där man inte slåss utan måste lösa pussel, som att hitta en specifik frekvens i en radio. Från Elster, eller interagera med den till synes icke-funktionella instrumentpanelen. I princip fungerar Signalis spelupplägg och är också inblandat, speciellt om man uppskattar överlevnadsskräck av ett visst slag. Historien som berättas är mindre förutsägbar än den först verkar och berättas klokt genom de korta illustrerade sekvenserna och dokumenten som nämns ovan. Tyvärr undergräver vissa av de val utvecklarna gör lite upplevelsen och skapar motsägelsefulla situationer.

Se även  Telegram, stora nyheter kommer: allt kommer att förändras | Whatsapp är redo för...

Problem

I Signalis går han ofta fram och tillbaka

jag Problem Signalis är nära besläktad med hans strävan att likna överlevnadsskräckklassiker. Om spelet fungerar ur en pusselsynpunkt, att välja att hantera inventering som Resident Evil, och därmed med ett mycket begränsat utrymme, slutar med att du tvingas gå fram och tillbaka mellan små kistor där du kan sätta in överflödiga saker. Resultatet är att vi, när det är möjligt, tenderar att bara bära de viktigaste sakerna, de vars användning är relaterad till spelets utveckling, ackumulerad ammunition och läkande saker på insamlingsställen (tyvärr kan överflödiga saker inte lämnas på marken eller bytas ut med andra) . Att man på så sätt tenderar att slåss mindre kan också verka positivt, men faktum är att det på grund av dålig smygmekanik blir bättre att springa hit och dit för att undvika fiender, ofta väldigt långsamt och inte reaktivt. .

den här vägenatmosfär Dels straffas, dels för att man blir för skicklig på att köra om i loppet och därmed försvinner känslan av överhängande fara, dels för irritationen över att behöva gå flera gånger över redan besökta områden, bara för att gå och hämta en viss sak kvarlämnad eller ammunitionen du behöver för att rengöra de områden som du vill utforska djupare (eller där strid är oundviklig). Ni bör alla fortfarande hålla er till elementhanteringssystemet som överlevnadsskräckklassikerna hanterade mycket bättre än rosenmotorspelet. Med detta vill vi inte säga att Signalis är en dålig titel, utan bara för att betona att den stelhet med vilken den ser in i det förflutna har slagit tillbaka i vissa aspekter av spelet, vilket gör att den tappar lite kraft och hindrar den från att flyga tills den når den distinktion som var inom räckhåll för hans hand.

Se även  Epic Games Store: Tillkännager officiellt gratisspel den 4 maj 2023...

90-talet Joe

Signalis förstapersonssekvenser påminner mycket om 90-talets 3D

Ur synvinkel Teknik och stilistik Istället finns det lite att klaga på: Signalis blandar 2D-mekanik och 3D-grafik på ett utmärkt sätt, efter en trend som är så populär i indiescenen de senaste åren att sökandet efter en visuell känsla från den första PlayStation, perfekt anpassad till vad den syftar till att få det när det gäller atmosfär. Bristen på identifiering av karaktärer och vissa delar av scenen, i kombination med det svaga ljuset som rummen översvämmas i, med knappa ljuskällor som ofta sträcker ut skuggor överdrivet, skapar en känsla av djup ångest, som om man vore en. Penetrera en döende kropp, den perfekta miljön för historien som ska berättas. Även rena 3D-klipp, sedda i första person, ger en liknande effekt och påminner mer om 90-talet, trots att de är korta. Det perfekta soundtracket, som aldrig är för påträngande och gjort med väldigt mörk och långsam atmosfärisk musik, ofta uppbyggt av få ljud, som smälter perfekt in i landskapet, blir en perfekt miljö för att hjälpa dig att fördjupa dig i spelvärlden.

testad version Windows-dator

Steam, PlayStation Store, Xbox Store, Nintendo eShop

brizo
19,99 €

Det är synd att inte kunna tala om Signalis som ett utmärkt spel, på grund av några uppriktigt sagt undvikbara spelbegränsningar som minskar den totala effekten av upplevelsen. Det förblir ett vackert skräckäventyr, i vissa ögonblick riktigt viktigt, särskilt när det gäller hur det hanterar vissa ämnen, och dessutom kan det föreslå smarta pussel, som inte har en inbyggd lösning som nu händer i de flesta spel som trängs massmarknaden. Det är just dessa obestridliga egenskaper som får oss att rekommendera henne, med tanke på vilka hennes gränser är och det förflutna hon försöker hålla fast vid, på ett mycket strikt ibland sätt.

• Välbyggd atmosfär
  • Smarta pussel som inte löser sig själva
  • bra historia