Sagan om ringen: Maktens ringar, recension

När vi kommer till det åttonde och sista avsnittet av denna första säsong kan vi säga att The Rings of Power utan tvekan var en splittrande produktion. Ta bara en rundtur på nätet för att läsa de mest varierande kommentarerna: det finns de som älskar det, de som hatar dem oreserverat, de som befinner sig i mitten, och anledningarna är de mest varierande eftersom när vi pratar om Il Lord of the Rings reagerar varje fan av Tolkiens böcker, filmer eller verk på ett positivt sätt, generellt annorlunda. I det här fallet är det mer känsligt eftersom utställarna JD Payne och Patrick McKay De tog sig många friheter när de anpassade tilläggen till Sagan om ringen, samtidigt som de komprimerade tusentals år av berättelser för att berätta bakgrunden till den välkända trilogin.

Under veckorna har vi lärt oss att sätta oss i skorna på någon som aldrig har utforskat detta ämne och kanske inte har sett Peter Jackson-filmerna: Tro det eller ej, dessa mytiska varelser existerar. Men vi uppskattar så mycket vad det var Amazon Prime-video till skärmen genom att spendera en miljard dollar, men vi kan inte förneka att vissa saker har fått oss att vända upp näsan.

i vårt område Recension av säsongsfinalen av The Rings of Power Vi förklarar varför epilogen inte var en av dessa…men se upp: det kommer att finnas oundvikliga spoilers i följande rader, så stanna här och kom tillbaka först efter att ha sett avsnittet!

slutet av säsongen

Rings of Strength, den efterlängtade smidesscenen

Som väntat slutade säsongen med bildandet av de tre bästa ringarmen sättet det kom dit var inte helt okomplicerat, och det gav oss också några överraskningar att det sexfingrade scenariot spelade ut tillräckligt bra.

Innan man går in i det är det värt att notera att slutet helt lade karaktärerna från Durin och Arondir åt sidan och behöll subplotten till Nimnor Bara ett mycket litet utrymme i mitten av avsnittet, där vi såg drottningregent Merrill och smeden Elendil anlända till stan för att konstatera att kungen har gått bort.

När det gäller resten fokuserade avsnittet, som pågick i en och en kvart, på de fortfarande existerande subplotterna – handlingen Galadriel och Elves, Stranger och våra förväntningar till slutet. Pelobidi var den mest händelserika och visade oss en sammandrabbning mellan de mystiska sekterna och Utlänning.

Under hela sin varaktighet har TV-serien lekt med två mysterier i synnerhet som har förbryllat Tolkien Legendarium-fans, Halbrands och Strangers sanna identiteter. Sekterna insåg slutligen inte mindre än så Sauronavslöjar att han är på väg för att hjälpa honom komma tillbaka till sina sinnen.

Se även  Ambra vs. Allegri på X Factor: "Jag har haft 12 månaders psykoterapi"

Under tiden har Galandryl anlänt till Lyndon in slow motioneftersom han tydligen varje gång han rider sin häst lyckas bromsa tiden, och Halbrand förs i säkerhet, som genast ansluter sig med Celebrempur: Smeder emellan förstår vi varandra, förståeligt. Ingripandet av söderns kung gjorde det möjligt för alven att hitta en lösning på det olyckliga ödet för sin art, genom att reda ut Mithril-smidet. Vilken bra pojke, det är Halbrand!

Ringar av styrka, främlingar inför sekterister

Det visar sig dock att främlingen inte alls är Sauron när han äventyrar kulterna Nuri och Pelobidi som skyndar sig att leta efter honom: vi måste säga att sammandrabbningen mellan dessa naturkrafter var fantastisk, tack vare bra scenografi, en hälsosam dos specialeffekter.. och några referenser till Peters filmer Jackson och striden mellan Gandalf och Saruman vid Orthank Tower. Anledningen är enkel: främlingen är en fil önskan – precis som vi förväntade oss – och i det här fallet, utifrån hur han pratar och vad han säger, verkar det som Gandalf Personligen.

Kort sagt, han upprepar praktiskt taget samma rader som i Peter Jackson-filmerna, av vilka några är hämtade direkt från Tolkiens böcker, och på sätt och vis verkade den här lösningen också lite knepig för oss (särskilt när han kallade Nouri för att ”alltid följa hans näsa”) men vi kan inte förneka att han har ett stort leende till oss. Nu är det nödvändigt att förstå bara om skådespelaren Daniel Wyman Kommer han att kunna leva upp till Sir Ian McKellen (spoiler: nej) och om han kan ge en tillfredsställande förklaring till den ”unge” Gandalf (av vad vi har sett är det redan troligt).

Rings of Strength, Charlie Vickers och Halbrand

När knuten på Främlingen har lösts förblir knuten kvar på Sauron. Resten av avsnittet spelar kort med framsidan uppåt hos Galadriel, som börjar tvivla på sitt intresse Halbrand Mot Celembribor och hans företag lägger han ryggen mot väggen. Kort sagt, Halbrand är verkligen Sauron. Låt oss säga att det var en del av hemligheten med Pulcinella, men till slutet ville vi tro att det var, säg, trollkarlens kung av Angmar eller någon av de andra Nazgulerna, och istället var det Mörkrets Herre själv. Vi måste erkänna att vi fruktade att en mental ”duell” med Gladrill skulle leda till någon sorts antiheroisk omtolkning av en av fantasylitteraturens största skurkar, men tack och lov pausade showrunners i tid.

Om inte annat har denna uppgörelse vidgat skuggorna som serien har kastat på Gladrill från början, och presenterat henne som en karaktär som plågas av en intern konflikt som hon verkar ha lämnat bakom sig genom att räcka sin brors dolk. Nu detta Elrond Du har samlat pusselbitarna, och med Celebrimbor redan i arbete, får vi vänta till nästa säsong för att se vilka långsiktiga konsekvenser för valet av Galadriel kommer att få: vi påminner dig om att det fortfarande saknas ett par att gräva upp bl.a.

Se även  Rafaela Cara, ett nytt 5 euro-mynt med hennes bild - Ekonomi

Maktens ringar, Galadriel möter Selerimpur

Säsongen avslutades med ett brådskande och till och med gripande slut. Den mycket efterlängtade förfalskningsscenen, mästerligt sammansatt och ackompanjerad av en Ljudinspelning Vilket inte kan kritiseras, var bara en liten del av glansen.

Vi måste ge äran till skådespelarna som spelar Pelobidi, särskilt Markella Cavina och Megan Richards, för att de rev ner oss några tårar när vi sa adjö. En rörande och målmedveten scen som försäkrade oss om att vi kommer att mötas igen Mitt ljus Nästa säsong: Young Belopedi har blivit en av våra favoritkaraktärer inom loppet av några avsnitt och vi är glada att det inte var ett sista farväl. Synd bara för de där ganska direkta referenserna till Jacksons filmer, som vi har pratat om tidigare: säsongen slutar bokstavligen med att Halbrand ser fram emot Monte Fati en tydlig referens till de sista scenerna av Ringens gemenskap och de två tornen.

Reflektioner kring säsongen

Rings of Strength, Morphed Clarke och Galadriel

Direktör Wayne Chi japp Han har inte imponerat särskilt på oss under de senaste veckorna, men i slutet av säsongen har han definitivt gjort det bättre. Det är ungefär det största problemet med hela serien: enorm potential i fel händer.

The Rings of Strength är en enkel serie, utan några otroliga vändningar eller intriger, och det var förmodligen uppfriskande att se fantasi På TV som inte förlitar sig på sex och våld för att fånga tittarnas uppmärksamhet (alla referenser till det extraordinära Drakens hus är en ren tillfällighet), men det är också en serie skriven av författare som inte har en aning om vilka tillvägagångssätt de ligger bakom. I den meningen är det otroligt att Amazon Prime Video har anförtrott en produktion på flera miljoner dollar, inspirerad av bilder som faktiskt är skulder, till två i huvudsak anonyma presentatörer. Om vi ​​jämför rollbesättningen med rollistan i Star Wars: Andor, där Biggest Loser har vunnit minst en Emmy, är jämförelsen oförlåtande.

Maktens ringar, Charles Edwards är Celebrimbor

Å andra sidan behöver det inte alls vara lätt att berätta den här historien, för man var tvungen att hitta rätt ruta också – och framför allt! För dig som aldrig har sett eller läst Sagan om ringen, med hjälp av ett ämne, från kosttillskotten, vilket inte är lätt att förvandla till ett manus. I denna mening fungerar kraftslingorna. Är det rakt och didaktiskt arbete – kanske för mycket? – som inte förvirrar Tolkiens fastande tittare och drar nytta av en mycket exceptionell konstnärlig prestation, både på det visuella planet – som inte bara inkluderar specialeffekter, utan även smink och kostymer – och på musikaliska effekter, eftersom Björn McCreary Det är den vanliga garantin för kvalitet.

Se även  Harry Styles RCF Arena Campovolo 2023 konsertbiljetter

Vi vill också lägga en fil Italiensk dubbningsom förskönar några av de mest inspirerande dialogerna tack vare talangen hos våra röstskådespelare och särdragen i vårt språk, vilket ger mer allvar åt seriens bästa repliker, vanligtvis anförtrodda åt Galadriel, Elrond och Durin.

Maktens ringar, Nuri förbereder sig för att lämna fötterna

Men, som vi har sagt, gjordes inte allt på rätt sätt, och bättre skrivande skulle säkert ha höjt en del subplotter, antingen för redigering eller för tolkning. Skådespelet är inte alltid på topp, tog på sig mer vanliga och … tv-sända inslag så att säga. Trots fotografiets storhet, ofta mer på grund av datorgrafik än mänsklig begåvning, är The Rings of Power en serie utan definierande utmärkande egenskaper, ingen risk involverad i fotografering eller särskilt kreativa eller sammansatta tekniska lösningar. han är Okändi denna mening, och hänvisar också ofta till Peter Jacksons filmiska skapelser, som en blyg skolpojke som ännu inte har valt vägen att ta.

där Förmåga Enorma i den här TV-serien, oavsett om den är trogen källorna eller inte, hoppas vi att skaparna av programmet har lärt sig av sina misstag och är bättre förberedda för nästa skjututmaning, också tack vare att pandemin ser mer avslappnad ut. Jämfört med förberedelserna inför första säsongen.

Episodes of Power slutar med ett slut som inte kommer att ändra uppfattningen hos tittare som hatade Amazon Prime-videoserien, men som säkerligen kommer att inkludera och röra dem som har kunnat uppskatta det för vad det är: en ny tolkning av ikoniska bilder för bara tio år sedan drömde vi om att se på den lilla skärmen. Det finns säkert potential att bli bättre, men kanske kommer det att behövas fler modiga och begåvade författare för att uttrycka det, kanske till och med några riktiga stjärnor på en bra skådespelare men inte alltid på rätt spår.

• Underhandlingen av främlingen och bilobidi
  • Den efterlängtade förfalskningsscenen
  • Bear McCreary soundtrack