Om du är över 40 bör du äta medlar: här är varför

Loquat är en frukt med en syrlig och söt smak som kommer från Kina, Japan, Korea och Taiwan. Sedan de kom till Europa har de slagit rot så bra i jorden att de är mycket produktiva och växer i naturen. Storleken på frukten är mycket liten medan dess färg ändras från grönt till gult och orange på utsidan. Den gula och orangea massan varierar beroende på mognadsgraden.

Eftersom de är små till storleken ses de ofta inte som en primär näringskälla. Men mispel innehåller många viktiga vitaminer och mineraler som är fördelaktiga för hälsan, särskilt för alla personer över fyrtio år som behöver äta ett balanserat och kalorisnålt sätt.

Loquats är ett läckert och hälsosamt tillskott till din kost. De är rika på fibrer, vitamin C och vitamin A, och innehåller även små mängder protein. Loquats kan ätas råa, torkade eller kokta och kan ätas när som helst på året. Det är också användbart för gravida kvinnor, idrottare och diabetiker.

Vitaminer i Medlar

Loquat är en bra källa till vitamin A, vilket är viktigt för en frisk hud. Vitamin A är viktigt för vävnads- och celltillväxt och reparation, samt immunsystemets hälsa. Det hjälper också till att upprätthålla hudens klarhet och syn. Vitamin A erhålls bäst från naturliga livsmedel, och mispel innehåller cirka 47 % av det rekommenderade dagliga intaget.

Denna frukt innehåller också en bra källa till vitamin C, med cirka 14 % av det rekommenderade dagliga intaget i en 100-grams portion. C-vitamin är en kraftfull antioxidant som hjälper till att bekämpa oxidativ stress och förebygga vissa sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och vissa typer av cancer.

Se även  Din bästa vän för sommaren är denna grönsak: från superbrun till glänsande hud

De ger en bra källa till vitamin D, vilket är nödvändigt för att minska risken för vissa typer av cancer, typ 2-diabetes och autoimmuna sjukdomar som multipel skleros och reumatoid artrit. D-vitamin är också viktigt för friska skelett och tänder på grund av dess förmåga att absorbera kalcium. En portion på 100 gram med mispel innehåller cirka 71 % av den rekommenderade dagliga mängden D-vitamin.

Andra näringsämnen närvarande: Folsyra, Fiber

Folsyra är en vattenlöslig B-vitamin, som är nödvändig för en hälsosam graviditet. Det är också användbart för att förebygga vissa typer av cancer och degenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons. En portion på 100 gram med mispel innehåller 1,5 mg folsyra, vilket är cirka 26 % av den rekommenderade dagliga mängden.

Squash är rikt på fibrer, vilket är användbart för att reglera blodsockret och upprätthålla ett hälsosamt matsmältningssystem. De innehåller även små mängder protein och är en bra källa till mineraler som kalcium, järn och magnesium. En annan fördelaktig aspekt av Medlars är att de är låga i kalorier och höga i vatten och fiber. Detta gör det användbart för viktminskning och underhåll samt för regelbunden rengöring av tarmkanalen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *