Klåda under träning: detta förklarar varför

Om du känner kliande hud när du går igenom ditt dagliga träningspass kan detta vara orsaken.

Kvinna som kliar sig (Pinterest -nucific.com)

När du går på träning råkar det ofta kännas Klia Så det slutar med att du repar dig själv och äventyrar ditt träningspass.

Men varför händer detta? Du kanske har frågat dig själv detta mer än en gång. Jag säger genast att du inte behöver oroa dig. detta är samspel Det är mer än vanligt. Nu ska jag förklara vilken Anledningen visar sig.

Du kan också vara intresserad av-> Klåda i olika delar av kroppen: varför det uppstår och hur man löser det

Varför känner du kliar när du tränar?

Fysisk aktivitet orsakar stickningar
Kvinna med kliande arm (Pixabay)

Under träning ökar Rotation lite blod. Detta beror på att dina muskler drar ihop sig och slappnar av hela tiden under träning och behöver mer blodflöde för att göra det. Samtidigt slår hjärtat snabbare om du kör ett träningspass. Därför cirkulerar blodet även i detta fall snabbare för att ge musklerna tillräckligt med näring.

Allt detta orsakar en känsla av klåda mer än normalt i detta fall. Men detta är inte den enda anledningen. Klåda kan uppstå som ett resultat av flera Faktorer. Såsom överdriven svettning eller för tighta kläder. I båda fallen har huden svårt att andas och det ger obehaglig klåda. Inget att frukta i dessa fall.

Mest oroande är den möjliga reaktionen Allergi Pågående. Detta kan hända om du tenderar att träna inom 5 timmar efter en måltid. Ökad blodcirkulation gör att allergenerna sprider sig snabbt i hela kroppen, vilket orsakar den skrämmande reaktionen. I det här fallet är det en bra idé att konsultera en läkare, särskilt om klådan inte minskar.

Se även  Får dig att gå ner i vikt och förlänga ditt liv

Vi har sett huvudorsakerna till detta fenomen. Men låt oss nu försöka förstå hur man gör det att förebygga problemet. Visst, klådan är jobbig, men som tur är håller den inte i sig länge. Det är därför det bästa man kan göra är att ignorera det, även om jag vet att det kan vara väldigt svårt. Du kommer att se att känslan av klåda går över när kroppen värms upp ordentligt. Å andra sidan, om du känner att du kliar när du står upp tar det lite längre tid att komma över det. Men du kommer att se att ju mer du vänjer dig vid att träna, desto mindre kommer du att uppleva denna obehagliga känsla.

Du kan också vara intresserad av-> Varför känner jag kliar i huden efter att ha duschat? Frekventa orsaker och behandlingar

Eftersom vi har sett att några av de potentiella orsakerna kan vara kläder och svett, undvik kläder som är för åtsittande och ha alltid handdukar till hands för att torka ut dem för svett. En mycket användbar teknik för att undvika problemet är förvisso uppvärmning och nedkylning, före respektive efter träning. På detta sätt kommer kroppen inte att genomgå en plötslig temperaturförändring och kommer att kunna anpassa sig bättre till det nya tillståndet. Men hejdå kliar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.