Fantastiska Bomberman, recension – Nerd4.life

Bland de mest intressanta trenderna vi sett dyka upp i Apple Arcade är det uppenbara intresset för den japanska tv-spelsscenen, vilket har lett till att olika historiska namn har anropats inom Apples mjukvara och restaurering av någon form av spel och en något förlegad serie. . Vi har sett återkomsten av den klassiska JRPG i stillbilder med den fantastiska Fantasian av Hironobu Sakaguchi och klassiska titlar med nya skal som Bandai Namcos Pac-Man Party Royale och ChuChu Rocket! av Sega. Bland dessa kan vi nu lägga till ytterligare ett historiskt namn för den uppgående solen, som vi ser i detta namn Fantastisk Bomberman recension.

Även i det här fallet begränsade sig inte utvecklarna själva till att ta den klassiska formeln och överföra den till det mobila sammanhanget, utan bestämde sig för att omformulera den med några nya idéer för att erbjuda en något annorlunda upplevelse, för att vara ärlig med inte särskilt övertygande resultat. , men det är fortfarande intressant.

Den grundläggande strukturen förblir den historiska strukturen: inom de nivåer som är satta i nätverken befinner vi oss i att kontrollera en karaktär som kan placera bomber vars explosioner kan öppna nya passager och eliminera fiender. Det speciella med denna version hänvisar framför allt till några stilistiska aspekter och i synnerhet till uppmärksamheten som ägnas åt ackompanjemanget och harmonin mellan det och videoelementen, letar efter ”synestetiska” effekter som något påminner om liknande upplevelser som Rez eller Lumines, även om allt verkar I det här fallet är jag mer benägen till den estetiska kroppen än de faktiska skillnaderna i spelets dynamik.

Bomberman i en narkotisk version

The Amazing Bomberman är halvvägs mellan spelet och videon

jag Spela Därför är grunden alltid densamma, och den förblir helt giltig: fyra spelare rör sig genom nivåer som består av banor ordnade i rutnät, försöker öppna nya banor genom att förstöra block med bomber och sedan försöka eliminera varandra genom att passa motståndare tills du kan . Slå den med sprängvidd, och även med power-ups som kan öka mängden och räckvidden av bomber, låter dig lyfta, flytta, kasta och mer. Det är spelupplägget som egentligen inte har förändrats sedan 1983 och som fortfarande känns roligt, förutom att det inte känns förstärkt av särskilt övertygande varianter och sidoelement. Under loppet av nästan 40 år har serien fortsatt att försöka föra in lite nya marginella element i spelet och introducera nya spellägen, med resultat som är något hackigt men fortfarande registrerar en betydande utveckling. Tanken är att Amazing Bomberman inte är avsedd att gå till historien som ett avgörande och särskilt minnesvärt kapitel i Hudson Softs långa historia, eftersom det är begränsat till ett standardmekaniskt förslag med endast ett flerspelarläge tillgängligt och en ny karaktärisering som berör uteslutande den estetiska sidan, utan att vara alltför övertygande.

Se även  Land Rover Defender: bred gamma

De Ljudinspelning Det är roligt och väldigt intressant, med ett stort antal licensierade låtar som sträcker sig från J-Pop till andra liknande popderivat, medan den grafiska karaktäriseringen erbjuder dynamiska bakgrunder som korsar grafiska effekter av explosioner, nivålinjer och karaktärer, med psykedeliska effekter som kan göra spelet är lite förvirrande. Kanske är den övergripande kaotiska atmosfären menad att skapa en extra dynamik i handlingen, men det kan vara lite irriterande, speciellt när det fastnar med ett annat tveksamt element i Amazing Bomberman: kontrollsystemet.

Fantastiska Bomberman, upplåsbara anpassningar

Virtuella stickkollisioner, för det mesta, med de subtila, plötsliga, rent ”2D”-rörelserna i de fyra stödda riktningarna som krävs för att kunna vinna spel och denna funktion skapar en slags ond cirkel med det grafiska kaoset som kan bli resultatet av ny representation. Lyckligtvis kan problemet delvis åtgärdas genom att använda en fil observatör Externt, men för en titel född för mobila plattformar, är det förmodligen inte den mest övertygande och övertygande lösningen.

Se spelet, i form av situationen Och varianterna, för att vara säker, är minimala: Amazing Bomberman fokuserar på grunderna genom att erbjuda exklusivt konkurrenskraftigt multiplayer-spel, mot mänskliga motståndare online eller mot CPU, utan att faktiskt gå längre än att låsa upp några märken och anpassningsobjekt. Det är möjligt att spela med vänner i ’LAN’, men det finns inget spelalternativ med delad skärm, vilket något begränsar möjligheterna att tillgripa den bra head-to-head multiplayer som är en av pelarna i Bomberman-upplevelsen. Generellt sett förefaller förslaget i detta avseende något ofullständigt även i jämförelse med seriens olika tidigare kapitel.