Don Luigi Maria Epicoco – Kommentar till evangeliet den 9 januari 2024 –

I dagens evangelium berättar historien om evangelisten Markus att Jesu första stopp i sin tjänst var just i synagogan. Hans ord ses som ett annat ord.

Markus berättar inte att Jesus sa andra saker än andra, men sättet han lärde ut samma saker som han hade hört otaliga gånger fick en ny smak:

”Och de häpnade över hans lära, eftersom han undervisade dem som en som hade auktoritet och inte som de skriftlärda.”

Det är just denna hans kraft som släpper lös djävulen i mannen före honom. Ondskan är inte rädd för att gå in i den heliga inhägnaden. Vi kan säga att ondskan inte är rädd för att komma in i kyrkan. Det som stör honom är inte ens den korrekta läran.

Det som verkligen stör honom är att träffa någon som inte bara säger det rätta, utan tror på det han säger. Många av oss känner till vår tro när vi lär oss katekesen. Den verkliga frågan är om vi verkligen tror på det vi vet, eftersom de som tror inte kan ses av tonen i sina röster utan av de val de gör som ett resultat av vad de tror.

Om du till exempel säger att Gud är din Fader, men du inte kan leva som om du vore ensam i världen, måste du kunna visa skillnaden som inte bara kommer av att säga rätt påstående utan av att leva i en annan värld. På ett sätt som stämmer överens med det du sa. Jesus har auktoritet eftersom han lever efter det han säger. Detta leder till ondskans kollaps:

Se även  "Standardrisk i USA den 1 juni", pratar Biden med McCarthy - en annan...

”Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Du har kommit för att förgöra oss! ”Jag vet vem du är: ett Guds helgon.”

Ondskan kan lämna oss med allt: korrekta heliga lära, böner och goda gärningar, men det som driver oss ut är att leva vad vi säger, vad vi tror och vad vi ber.

källa

ⓘ Ny kommentar från Facebooksidan

Exorcismen som nämns på Markusevangeliets sida äger rum på en plats som inte kan lämna oss likgiltiga: konciliet. Man kan tycka att Satan inte ska finnas på en helig plats, i ett slutet utrymme där teologi, liturgi och relation till Gud odlas. Men Bibeln säger uttryckligen till oss att ondska inte bara existerar i slummen i våra städer där avvikelser, droger och exploatering härskar. Ondskan kan bo bekvämt även i miljöer där religiös tro och praxis verkar ha en stolthet. Ingen borde bli förvånad, men Satan har inga problem med att låta oss recitera dussintals radband eller delta i otaliga mässor. Hans mål är inte att låta evangeliet slå rot i oss, och om han gjorde det var han tvungen att berusa oss med religiös utövning, som han skulle ge oss mycket av. […] Fortsätt läsa här.


aTar: Don Luigi Maria Epicoco
Facebook sida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *