Antistressmat, så att du bekämpar vardagsstress och går ner i vikt: Experter säger det

Matallierade av mentalt välbefinnande – iFood.it (fotografi AdobeStock)

Du kan inte gå fel med att äta hälsosam mat. Om vi ​​vill minska stress och övervikt finns det vissa livsmedel som hjälper oss mer än andra

Våra liv är ofta hektiska, vi stannar inte ett ögonblick och vi är fyllda med saker att göra. I det långa loppet kan stress spela oss ett spratt och stress kan krypa in i vårt dagliga liv negativt, vilket gör att vi Spännande och söt.

Det är viktigt att undvika denna risk och vidta korrigerande åtgärder i förväg genom att spela ett kort skydd. Men hur kan vi undvika stress när skyldigheterna överväldigar oss? Så är den enda lösningen för att ta en trevlig semester?

Tyvärr är det inte alltid möjligt att komma bort från allt och alla i en bekväm och trevlig miljö; Vi måste kunna möta vardagsproblem resolut, lugnt och med sanning Psykologisk och fysisk balansOch vi slutför våra uppgifter hemma och på jobbet utan att få ett nervöst sammanbrott.

för att hålla oss i god form Psykologisk hälsa Och fysiskt kan en rätt kost hjälpa oss, i själva verket hjälper den inte bara att bekämpa stress, utan främjar också viktminskning.

Nyckelord antistress: vitaminer och omega 3

Först måste vi hoppa Frukt och grönsaker: Jag är Rik på antioxidanter och vitaminer den där Hantera stress Och hjälpa till att underhålla förnuft, särskilt vitamin C och de i grupp B. Ljusgrönt sedan jordgubbar, kiwi, apelsiner, citroner, grapefrukt, spenat, broccoli och kål, som alla är låga i kalorier.

Låt oss gå på jakt efter omega-3, viktigt för hjärnarbete Och med nyttigt arbete mot ångest: vi kommer att hitta Omega-3 fettsyror Det finns rikligt med fisk, särskilt lax, sardiner och sill. De föredrar också Serotoninproduktiondet huvudsakliga hormonet av Reglerar aptit och sömn och förbättrar humöret.

Se även  Stressprotein: påverkar psykisk ohälsa
Magnesiumrika livsmedel - iFood.it (Photo Canva)
Magnesiumrika livsmedel – iFood.it (Photo Canva)

Magnesiums roll och njutningen av choklad

Nervsystemets allierade är också magnesiumvilket du också föredrar MuskelavslappningHjälper till att minska ångest och bidra till välbefinnande sömnkvalitet. Därför är det mycket viktigt att äta mat som är rik på magnesium Hantera stress: Låt oss fundera på hur mycket skada det kan göra för vårt välbefinnande genom att sova dåligt och ha muskelspasmer på grund av stress. Så låt oss inte få slut på bananer, nötter, baljväxter, frön och mörk choklad.

jag mörk choklad Den innehåller även antioxidanter och stimulerar Endorfinproduktion I hjärnan, det är där De ger en känsla av lättnad genom att förbättra humöret och minska stressen. Vi föredrar choklad med minst 70 % kakao, mindre fett och mer bra för sinnet och kroppen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *