fredag, september 20, 2024

Påven: Jesus är inte rädd för att närma sig syndaren, även om han…

Datum:

Den nya boken av den amerikanske jesuitfadern James Martin heter ”Lazarus, kom ut!” Den släpps imorgon den 4 juni. (Libreria Editrice Vaticana) med en introduktion av påven Franciskus. ”På dessa sidor – skriver påven – kan vi se sanningen om en fortsatt och fruktbar kristendom… Jesus talade inte bara om evigt liv, han gav det”

Påven Francesco

Vi måste vara mycket tacksamma mot fader James Martin, vars andra skrifter jag känner till och uppskattar, för hans nya bok ägnad åt vad han kallar ”Jesu största mirakel”: berättelsen om Lasarus uppståndelse. Det finns många skäl att vara tacksam mot honom, och de är nära besläktade med hur han skrev denna underbara, känslosamma och aldrig förutsägbara text.

Först och främst får Fader James den bibliska texten att tala: han undersöker den med blickar och studier av de olika författare som har analyserat denna bibliska sida på djupet, plockat ut dess olika aspekter, olika understrykningar och olika tolkningar. Men denna studie är alltid ”kärleksfull”, aldrig fristående och aldrig kallvetenskaplig: det är synen på någon som älskar Guds ord och berättelsen om Guds Sons, Jesu, handlingar. Läs alla argument och tester från bibelforskare som fader Martin rapporterade och frågade mig hur väl vi kan närma oss Bibeln med ”hunger” hos dem som vet att detta ord verkligen och effektivt är Guds ord.

Gud som ”talar” borde få oss att hoppa i våra stolar varje dag. Eftersom Bibeln är den mat vi behöver för att möta våra liv, representerar den ”kärlekens budskap” som Gud har sänt, under århundraden, till män och kvinnor i alla tider och platser. Att vakta Ordet, älska Bibeln, bära den med oss ​​varje dag med en liten bibel i fickan, och kanske till och med leta efter den på våra mobiltelefoner när vi har ett viktigt möte, ett känsligt möte, en stund av frustration… allt detta kommer att hjälpa oss att förstå hur viktigt det är att vara Bibeln är en levande kropp, en öppen bok och ett levande vittnesbörd om en Gud som inte dog, begravd i historiens dammiga hyllor, men som alltid går med oss , även i dag. Och till dig också, som öppnar den här boken nu, fascinerad av en historia som många känner till, men vars djupa och fullständiga betydelse få har förstått.



Omslag till Fader James Martins LEV-bok ”Bringing Out Lazarus”

Se även  Ukraina och Ryssland, nyheter idag | Veteaffären är över. Atta...

Dessutom kan vi på dessa sidor se sanningen om pågående och fruktbar kristendom: evangeliet är evigt och konkret, relaterat till våra intima och inre liv såväl som historia och dagliga liv. Jesus talade inte bara om evigt liv, han gav det. Han sa inte bara: ”Jag är uppståndelsen”, utan han uppväckte också Lasarus, som hade varit död i tre dagar. Kristen tro är den permanenta genomträngningen mellan det eviga och det övergående, mellan himmel och jord, mellan det gudomliga och det mänskliga. Aldrig det ena utan det andra. Om den bara är ”grund”, vad skiljer den från god filosofi, från organiserad ideologi, från artikulerad tanke som förblir bara det, från teori som förblir skild från tid och historia? Om kristendomen bara brydde sig om livet efter detta, bara om evigheten, då skulle detta vara ett svek mot det val som Gud gjorde, en gång för alla, genom att kompromissa med sig själv med hela mänskligheten. Herren låtsades inte vara inkarnerad utan valde snarare att gå in i mänsklighetens historia så att det skulle bli mäns och kvinnors historia, Guds rike, tiden och platsen där fred växer, hopp bildas och kärlek skapar dig. Han lever.

Lasarus, slutligen, är var och en av oss. Fader Martin, i detta avseende, genom att hålla fast vid den ignatianska traditionen, gör att vi identifierar oss med berättelsen om denna vän till Jesus, vi är också hans vänner, och vi är också ibland ”döda” på grund av vår synd, våra tillkortakommanden och våra brister. svek. Frustration som förnedrar oss och förstör vår ande. Men Jesus är inte rädd för att närma sig oss, inte ens när vi ”stinker” som en död person som har varit begravd i tre dagar. Nej, Jesus är inte rädd för vår död eller vår synd. Den stannar bara vid den stängda dörren i vårt hjärta, dörren som bara öppnas från insidan och som vi stänger två gånger när vi tror att Gud inte längre kan förlåta oss. Istället kan du genom att läsa James Martins detaljerade analys uppleva den djupa innebörden av Jesu gest inför ett ”dött” lik, som avger en vidrig lukt, en metafor för den inre röta som synden genererar i våra själar. . Jesus är inte rädd för att närma sig en syndare, någon syndare, inte ens den mest modiga och oförskämda. Han har bara en oro: att ingen ska gå vilse, och att ingen ska förlora möjligheten att känna sin kärleksfulla fars omfamning. En amerikansk författare, som dog 2023, lämnade en underbar beskrivning av vad ”Guds verk” är. Romanförfattaren Cormac McCarthy säger att en av hans karaktärer talar så här i en av sina böcker: ”Han sa att han trodde på Gud även om han tvivlade på människans anspråk på att känna till Guds tankar, men en Gud som inte kunde förlåta skulle inte heller vara Gud.” Ja, det är verkligen så: Guds funktion är att bli förlåten.

Se även  En krigsmaskin och en blomstrande ekonomi: Tyskland rustar upp sig

Slutligen kom fader James Martins sidor att tänka på en fras från den italienske bibelforskaren Alberto Maggi, som, när han talade om texten till Lasarus mirakel, kommenterade följande: ”Genom detta mirakel lärde Jesus oss inte så mycket som död.” De reser sig, men de levande dör inte! Vilken vacker definition full av ironi! Visst reser de döda upp igen, men vilken sanning det är att påminna oss själva om att vi, de levande, inte dör! Döden kommer förvisso, döden drabbar oss, inte bara vår egen död, utan framför allt döden av våra nära och kära, våra familjer, alla människor: hur mycket död vi ser omkring oss, orättvis och smärtsam, eftersom den orsakas av krig, våld och våld. Från Kains misshandel av Abel. Men både män och kvinnor är avsedda för odödlighet.

Vi är alla. Vi är en halv linje, för att använda en geometrisk bild: Vi har en utgångspunkt, vår mänskliga födelse, men våra liv ägnas åt oändligheten. Ja, verkligen till Infinity. Det Bibeln kallar ”evigt liv” är det liv som väntar oss efter döden och som vi kan röra med våra egna händer här när vi lever det inte i den själviskhet som gör oss ledsna, utan i den kärlek som vidgar våra hjärtan. Vi skapades för evigheten. Lazarus, tack vare dessa sidor av fader Martin, är vår vän. Hans uppståndelse påminner oss och vittnar om det.

Vatikanstaten, 11 mars 2024

Populär

Mer som detta
Related