Ni no Kuni: Across Worlds, recension

Nästan ett år efter sin japanska debut har en ny MMORPG utvecklad av Level-5 också kommit till väst på iOS och Android: Ni no Kuni: Cross Worlds recension.

Den västra debuten av Ni no Kuni: Cross Worlds sätter oss återigen i kontakt med en generation av mobilspel som har ett oöverträffat produktionsvärde för denna marknad, ofta designade för att landa samtidigt på PC och konsoler, vilket hände nyligen med Genshin Impact.

Serien har också blivit väldigt populär hos oss med början med avsnittet som utvecklats exklusivt för PS3, The Threat of the White Witch, men kopplingar till världen av smartphones och portabilitetsupplevelser har alltid funnits där: tänk bara att debuten ägde rum på Nintendo DS och att det första kapitlet i telefonen Mobile går tillbaka till 2010.

Så vad vi ser som mer än bara en revolution är en slags återgång till ursprunget, även om man i form av ett MMORPG med några ganska oklara aspekter ser det blockchain-baserade substratet och kryptovalutan som många pratar om med väldigt lite entusiasm.

Hur som helst, väntan är över här Ni no Kuni: En recension över hela världen.

Datum

Ni no Kuni: Across Realms, Our Character Connects with Soul Divers

Ni no Kunis magiska värld har berättats många gånger av Level-5, även i andra format än videospel. Det händer alltid att hjältar Datum Plötsligt befinner de sig dumpade på denna mystiska plats och brottas med hot mot och människor i nöd, och Cross Worlds ur denna synvinkel är inget undantag.

Början förändras dock, med ett berättande medium kanske inte så originellt, men effektivt: ett multinationellt företag har kommit på hur man kan koppla vår värld till Ni no Kuni-universumet, vilket ger livet ett slags virtuell verklighet spel för människor att använda. Men när vi får kontakt med Soul Divers händer något oväntat.

Ni no Kuni Style: Cross Worlds
Ni no Kuni Style: Cross Worlds

Faktum är att våra föränderliga egon verkar vara någon sorts hybrid, en varelse som faktiskt tillhör två världar samtidigt, och av just den anledningen har makten att förändra saker och ting. Han blir vittne till en hård konfrontation mellan en mystisk angripare och drottningen av Sia okänt rikefår huvudpersonen supermaktens gåva innan han tas bort från Cluu.

Det senare representerar lite äventyrsmantra: Funny Man Flyga och prata gris som inte kommer att misslyckas med att levandegöra varje situation och varje dialog (förresten: spelet är helt dubbat på engelska eller japanska, med undertexter på italienska), följer med oss ​​på uppdraget att återuppbygga ett kungarike utan namn efter att ha bett om hjälp från omgivningen, till att börja med eustaria.

Se även  Kommer en omstyling Lancia Delta HF Integrale? Det är ett odjur

strukturera

Ni no Kuni: Across Realms, Our Swordsman and Stripped

I början av äventyret kommer vi att bli ombedda att välja en av de fem säsonger Tillgängliga, de är häxa, jagare, ingenjör, fredlös och svärdfäktare. Beroende på vårt val kommer vi att kunna ha olika förmågor: besvärjelser på avstånd, stort fysiskt motstånd, förmågan att kalla fram mekanismer och vapen, skjuta med båge eller slåss med svärd. Vi kommer också att kunna ändra utseendet på varje fighter tack vare en redigerare och ett överflöd av kosmetiska föremål att låsa upp.

Efter den preliminära etappen och landningen i Eostaria kommer vi att kunna delta i en Stor mängd olika aktiviteterFlytta dig inom scenarier med alla andra spelare på vår server, som det händer i MMO-spel. Som nämnts kommer vårt mål att vara att återuppbygga kungariket som just har förstörts, och för att göra det måste vi utforska totalt tretton olika platser, dock kommer vi bara att kunna komma åt dem genom att höja nivån.

Ni no Kuni: Across Realms utforskar huvudpersonen ett av de första scenarierna

Den här typen av tillvägagångssätt visar oundvikligen sidan i viss mån Upprepningeftersom de uppgifter som krävs för att förbättra ryktet och sedan gå vidare till nya stadier av berättelsen ofta är enkla hämtningsuppgifter, eller det finns till och med uppgifter som vi kan utföra automatiskt genom att betala några mynt.

Det är också nödvändigt att acceptera ingripandet av enanvändargränssnitt Som alltid verkar redo att distrahera oss med något nytt, oavsett om det är en olåst prestation eller ett föremål som blir tillgängligt, tillkalla tokens eller komma åt belöningar, tidsinställda speciella händelser eller mer: en ”orientalisk” miljö kan dock se väldigt rörig och fragmenterad ut.

Spela

Ni no Kuni: Cross Worlds, en av karaktärerna som kommer att förse oss med anpassningar

Mekaniken i Ni no Kuni: Cross Worlds hänvisar till MMORPG-läran, och därmed med Strid i realtid Vi kommer dock att få att göra med ett lite rörigt och dåligt organiserat touchkontrollsystem, som för tillfället saknar alternativ som gör att du kan ställa in kommandon på ett annat sätt.

Se även  Sony köper aktier igen efter att inte ha uppnått finansiella mål -...

Faktum är att vi har en virtuell analog sticka på skärmens vänstra sida som ofta förväxlas med actiondisplayen, snarare än den högra sidan eller, bättre, det lilla utrymmet som finns kvar mellan de (små) knapparna dedikerade till attack och rörelser, specialerbjudanden, att hoppa och undvika, och ikoner som det bokstavligen fyller skärmen, vilket skapar otrolig förvirring i början.

Ni no Kuni: Across Realms, en stridssekvens som framhäver trängseln i gränssnittet

Ur denna synvinkel är jämförelsen med ovannämnda Genshin Impact (recension) oförlåtande: miHoYo-titeln, tack vare ett redan stort spår av uppdateringar, hanterar sin funktionalitet bättre och erbjuder kontroller arrangerade på ett mer rationellt sätt. , förutom att stödja användningen av observatör På iOS: En funktion som Cross Worlds tyvärr fortfarande saknar.

då där mekanism, vilket är riktigt förvirrande och inte lätt att helt avaktivera. Att acceptera ett uppdrag, till exempel, aktiverar som standard karaktärens automatiska rörelse mot nästa intressanta plats och du måste då och då trycka på ikonen med uppdragets mål för att återgå till manuella kommandon.

Ni no Kuni: Över hela världen fungerar en enorm katt som ett berg för att röra sig snabbare

När det gäller striderna är det mer komplicerat, och det tog oss faktiskt några timmar att äntligen förstå hur vi ska agera på alternativskärmen för att förhindra att vår karaktär hamnar i konflikt med någon fiende som han kunde stöta på, och även att avrätta kommandot automatiskt. Speciella rörelser och läkningstekniker: Det är löjligt att utvecklarna har satt ett implantat som standard Det fungerar utan spelarinterventioninte tvärtom.

Men även efter att Ni no Kunis dåliga mekanik har eliminerats: vi har stött på ett problem stridssystem Med några intressanta tillägg, titta på Familiars och deras förmågor, men totalt sett mindre exakta, exakta och tillfredsställande än Genshin Impact, mycket inkonsekventa och hala i renderingseffekter (vilket ofta händer med MMO), samt bortskämd av stora problem med kameran hantering när man väljer den närmaste vyn.

Grafik och ljud

Ni no Kuni: Cross Worlds och Studio Ghibli karaktärsdesign

Det är utan tvekan den tekniska sektorn som är styrkan i spelet, som effektivt integrerar karaktärens utsökta design Hayao Miyazaki Baserat på Studio Ghibli Att leverera fantastiska karaktärer och sekvenser med en hög grad av spänning, mycket väl regisserad och kunna alltid behålla uppmärksamheten, även om vi bevittnar en liten frammaning.

Se även  Sony har löst "problemet" med nyhetssektionen - Nerd4.life

De Grafik Cross Worlds kommer inte att förvrängas på konsoler, tack vare den smarta användningen av efterkommande shaders men också en rik uppsättning animationer, speciellt för hjältar, och inställningar som ofta ger fantastiska vyer.

Ni no Kuni: Across Worlds.  Några av de många grafikalternativen
Ni no Kuni: Across Worlds. Några av de många grafikalternativen

Allt kan justeras till omfånget av upplösning och effekter beroende på vilken enhet som används, med många alternativ: från texturer till skuggor, från detaljer till effekter, från kantutjämning till omgivande blockering och slutligen genomgång av bildhastighet. På iPhone 12 Pro är det möjligt att spela allt maximalt men det är begränsat till 30 bilder per sekund, eftersom en 60 bilder per sekund Telefonen värms snabbt upp.

När det gäller sonorbra musik signerad Joe Hisaishi De lyckas förbättra vilken sekvens som helst väldigt bra och dubbningen verkar göras väldigt bra, både på engelska och (särskilt) på japanska. Förekomsten av översättningar på italienska är ett plus som inte kan underskattas, eftersom andra liknande produkter inte skryter med lokalisering på vårt språk.

Suspension

testad version Iphone

digital leverans

App Store, Google Play

brizo
fri

Ni no Kuni: Cross Worlds är en upplevelse med två själar: en ljus och färgstark själ, som hämtar sin styrka från spelets extraordinära tekniska och konstnärliga sektor, från dess roliga karaktärer, från den attraktiva handlingen och från de frodiga miljöer som du befinner dig i. utforska under loppet av en mycket lång kampanj i MMO-stil; En annan är vag och obskyr, som att välja att aktivera som standard en hel serie dum automatisering som inte är så lätt att stänga av, den oundvikliga upprepningen av uppgifter för att gå upp i nivå, det kaotiska gränssnittet och ett mycket litet förbättrat kontrollsystem, som ofta är ihopkopplat med inkonsekvent stridsmekanik. Utan tvekan kommer produktionsvärdet av projektet att vilja köras även för sin egen Studio Ghibli-atmosfär, men upplevelsen har mycket bestämda gränser och det kommer att vara nödvändigt att förstå om nivå 5 verkligen kommer att lösa det.

framkant

• En exceptionell konstnärlig och teknisk sektor
  • Struktur full av innehåll