Life is Strange: Arcadia Bay Collection, första recension…

Vi är tillbaka när Max och Chloe i Life is Strange: Arcadia Bay Collection recension, den sista sammanfattningen landade äntligen på Nintendo Switch

I januari är det åtta år sedan det första avsnittet av Life is Strange släpptes, ett fantastiskt narrativt äventyr skapat av Dontnod underhållning och distribueras av Square Enix. Sedan det avlägsna 2015 har vi sett detta lilla stora spel komma fram gång på gång, och dyker upp på nästan alla tillgängliga plattformar. Förra året dök en modifierad version av titeln, inklusive undertexten Before The Storm, upp på den nuvarande generationen av konsoler, såväl som på Googles streamingtjänst Stadia. Det tog ett tag, men äventyren från Max och Chloe har också officiellt debut på Nintendo Switch, med en ny exklusiv release för den handhållna konsolen par excellence.

i Life is Strange: Arcadia Bay Collection Review Vi kommer att se styrkorna och svagheterna med denna process.

Åtta år och inte hört

Life is Strange: Arcadia Bay Collection: We’re Back as Max i den nya Nintendo Switch Edition

Då och då tycks en del generationsverk kunna pågå över tid och fortsätta att blända även efter år av distans (om än med vissa tekniska kompromisser). Life Is Strange är ett av dessa fall. Om du aldrig har haft möjlighet att ta itu med den här serien kommer vi kort att presentera dig för de listade händelserna.

Max, en ung bildkonststudent vid den berömda Black Wall Academy, upptäcker plötsligt att hon har en gudinna övernaturliga krafter, genom vilken han kan återlämna tiden i tid. Efter att av misstag återförenats med sin barndomsvän Chloe, måste en tjej lära sig att kontrollera sin medfödda talang för att försöka undvika en stor fara över den lilla staden Arcadia Bay.

Se även  Rally Adventure har avslöjat den nya expansionskartan - Multiplayer...

Som vanligt för produkter som ger tonåringar kommandot över berättelsen, det vi möter är en berättelse om att bli myndig som ligger mitt emellan det läskiga och detektiven, eftersom invånarna i denna fiktiva kuststad i Oregon döljer många hemligheter. . Å andra sidan, undertexten Before The Storm sätter oss i Chloes skor, tar oss tillbaka tre år före händelserna i huvudspelet och ger oss lite bakgrund om några fakta som vi inte kommer att avslöja för dig. Huvuddragen i spelet är hans beslutsfattandets karaktär, med flera alternativ som kommer att avgöra händelsernas framtid och avgöra resultatet av ditt spel, komplett med statistik i slutet av varje avsnitt (fem i basspelet, tre i det episodiska avsnittet) som visar andelen val som gjorts av andra spelare . På en narrativ nivå tillför naturligtvis detta Switch-kit inte något nytt, men det var trevligt att skissera en helhetsbild för de (de få) som ännu inte har haft en chans att uppleva detta från första hand.

bärbara äventyr

Life is Strange: Arcadia Bay Collection: Är det värt att spela i portabelt läge?

Det absolut mest spännande inslaget i denna remake av Life Strange är dess nya dimension, som låter TV:ns ”stora skärmar” träffa stranden av Rörlighet. Vi har redan haft möjlighet att hantera den här typen av tillvägagångssätt, tack vare släppet på Stadia, men sätten att använda är helt annorlunda. Här står vi inför ett spel som spelas i realtid på en konsol i användarens hand. En ”gammal” upplevelse, om man klarar termen, utan förmedling av en streamingtjänst.

Detta resulterar i en avgjort renare bild med färre grafiska distraktioner, men den måste hantera äldre hårdvara, som ofta visar sin sida, särskilt när den spelas på TV. Det är dock tydligt att huvudfokus för denna port var det bärbara läget. Och det måste sägas, ur denna synvinkel, att spelet kanske inte överraskar, men det är det åtminstone. Perfektion är svåröverskådlig (mycket långa belastningar även mellan små scenariosegment; liten inmatningsfördröjning, särskilt från TV), men resultatet är mer än acceptabelt, i en kombination av jämnhet och visuella detaljer (för mängden av spelet är inte alltför grafiskt komplext ) det behagar att vara mellan dina händer när du åker en lång tågresa eller väntar på din tur hos doktorn.

Se även  240W USB C USB C-kabel för alla produkter: 2st och 3st rabatt

testad version Nintendo Switch

Nintendo eShop

brizo
39,99 €

Life is Strange: Arcadia Bay Collection är en ”rakt ut” produkt. Målet är tydligt: ​​försök fånga Nintendo Switch-användare och alla de som inte har provat spelet ännu, försök övertyga dem om dess portabilitet. Resultatet är diskret och inget slående. Han låter sig själv (om)spela med nöje. Om du tänker spela den på TV, undvik den här versionen som pesten, om du har möjlighet att köpa den någon annanstans. I övrigt passar experimentet särskilt bra med begreppet portabilitet. Det är synd att vi hoppar över sommarens lanseringsperiod: att få chansen att ta sig an detta intressanta narrativa äventyr på semestern kan vara en stor motivation.

• Bärbar storlek passar den
  • konservativ hamn

• För långa nedladdningar