Intuitivt ätande, de 10 principerna för att aldrig banta igen

Du vet varför du fortsätter Han går upp i vikt? För att du var eller var Diet.

Det är sant: Det låter motsägelsefullt men jojoeffekten finns (vi pratade om det). frånDet har beskrivits i dussintals vetenskapliga arbeten. Den värsta nyheten är att som… British Heart Foundation, Av de som går ner i vikt är det bara 1 av 5 som håller vikten De flesta människor kommer att återfå en tredjedel av den vikt som förlorats under det första året och resten under de kommande tre till fem åren.

Antalet personer som bantar fortsätter att växa, liksom antalet personer som är överviktiga. Hur kommer det sig?
Täta dieter (Detta har också bevisats) Det kan påverka ämnesomsättningen, förmågan att känna sig hungrig eller mätt och orsaka ångest och skuldkänslor kring mat.

Genom att konfrontera dessa problem skapade två amerikanska nutritionister, Evelyn Tribault och Elise Resch, 1995… till'”Intuitivt ätande”omfamnades omedelbart av ”anti-diet”-rörelsen som deklarerade: ”Du kan inte leva på en diet för alltid” och ”Dieter misslyckas.”

Vad erbjuder intuitivt ätande? Främst från Att ”läka” vårt syndiga förhållande till mat Så du behöver inte dieta längre Gör fred Med ett naturligt fysiologiskt behov som alltid kommer att finnas med oss, vilket är behovet av att äta. För att göra detta bör du inte räkna kalorier eller eliminera livsmedel eller kategorier av näringsämnen, utan förbinda dig att göra det 10 grundläggande principer (För alla tio!) Mest av psykologisk karaktär.

Här är de i sammanfattning:
1) Sluta banta. Det fungerar inte för dig.
2) Hedra betydelse Berömmelse: Ät när din kropp säger att du är hungrig och sluta äta när du är mätt.
3) Sluta fred med mat: Det finns ingen förbjuden mat. Mat är varken en belöning eller ett straff.
4) Matpolisens utmaning.: Negativa tankar som klassificerar mat som ”bra” eller ”dålig” och leder till känslor av misslyckande eller skuld.
5) Tillbaka till det roliga med mat: Ät inte när du är i bilen, eller när du rusar till ett möte eller när du är distraherad. Att äta är kul.
6) Känsla av känsla överflöd . Pausa under din måltid för att tänka på smaken och hur mätt du är. Sluta äta när du är helt mätt, även om det innebär att lämna mat på tallriken eller tacka nej till efterrätt.
7) Att hantera känslor utan att använda mat: När vi känner oss stressade, ledsna, uttråkade eller ensamma använder vi ofta mat för att hantera våra känslor.
8) Respektera din kropp: Släpp orealistiska förväntningar Estetiska normer har lärt oss att vilja förändra vårt utseende. Låt oss istället uppmärksamma våra kroppars hälsa och funktioner.
9) Rörelse är en källa till välbefinnande. Vår kropp är skapad för att röra sig: låt oss utöva en sport vi älskar och vi kommer att känna skillnaden. I slutändan är den bästa träningen den du faktiskt gör.
10) Honors hälsaNäringen bör vara måttlig. Välj måltider och mellanmål som är näringsrika, men också mättande och läckra, med mat som får dig att må bra och som ger dig energi.

Se även  Arsenik som finns i livsmedel, från ris till spannmål, väcker alarm: "Hälsorisker"

Principerna för att äta är intuitiva Det kan vara användbart På en resa som inte är en diet, utan näringsmedvetenhet, som kan pressa alla att äta hälsosam mat för att leva bra och under lång tid. Att följa en hälsosam kost för alltid kommer oundvikligen att leda till att man uppnår lämplig vikt för ens konstitution och figur.
”Intuitivt ätande är ett sätt att göra det.” Äta hälsosamt Och utan mentala strukturer som avviker eller hindrar.” Ilaria Brandoni, biolog och nutritionist vid Palazzo della Salute i San Donato-gruppen. ”Många människor som är överviktiga har Ett komplext förhållande till mat Att äta är inte längre en naturlig och positiv sak – fortsätter specialisten. Att äta är ett biologiskt behov, men ätbeteende är inte bara biologiskt. Det påverkas av många faktorer: hormonella, genetiska, religiösa, övertygelser, beteenden, miljö… Det är en mycket komplex fråga och inte lätt att hantera. De tio poängen är utformade för att minska externa faktorer som påverkar matintaget, med målet att hjälpa människor att äta baserat på deras näringsbehov ”Sensoriska” egenskaper hos livsmedel Och på interna indikatorer på hunger.”

Specifikt, vilka fördelar kan ett näringskoncept av detta slag ge?
”Jag ser det som en metod som bara kan inkluderas i en kurs – säger experten -: särskilt i början kan det leda till mycket olika resultat att låta patienterna vara ensamma att tillämpa dessa principer. För många kan det vara komplicerat. Först och främst måste människor lära sig att känna igen vissa näringsprinciper, veta vilken mat som är bra för dem, vilken mat som är nödvändig och förstå hur olika element interagerar i våra kroppar. Livsmedel måste väljas Ta reda på vad som är bäst att äta Därför är grundläggande näringsutbildning viktiga”.

Se även  En tumör avsedd för långvarig cellanvändning har rätt till årlig pension - Hälsa

Finns det några kontraindikationer?
”I allmänhet nej, men det borde inte vara ett sätt att gå ner i vikt, heller pga studier När det gäller effektiviteten av intuitivt ätande på viktminskning är inte särskilt konsekvent De ger inga giltiga indikatorerSpeciellt på lång sikt – förklarar Brandoni -. Jag kommer att använda den för att bemästra förmågan att uppfatta hunger- och mättnadssignaler. Det kan också hjälpa människor att minska ”emotionell hunger”, vilket leder till att äta för att ”kompensera” för negativa känslor. ”Det blir inte lätt, men genom att tillämpa en princip i taget kommer du att kunna hitta harmoni med mat.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *