Ingen vet, men här är hur många gånger i veckan du kan ta det

Ägg är en mycket näringsrik mat, rik på protein och viktiga vitaminer och mineraler, och är idealiska för alla. De är en stapelvara i många människors dieter, och av goda skäl. Det har dock varit en del kontroverser om hur många gånger i veckan man ska äta ägg. Enligt experter finns det inget entydigt svar på denna fråga.

Antalet ägg du kan äta per vecka kan bero på olika faktorer, inklusive din ålder, hälsostatus och matpreferenser. Faktum är att för friska människor, som inte har några relaterade sjukdomar, rekommenderar Italian Society of Cardiologists att äta upp till ett helt ägg eller två äggvitor per dag.

Denna rekommendation är baserad på det faktum att ägg innehåller högt kolesterol, vilket kan öka risken för hjärtsjukdom hos vissa människor. Forskning har dock visat att kolesterol i kosten kanske inte har så stor effekt på kolesterolnivåerna i blodet som man tidigare trott.

Att dämpa eller inte dämpa konsumtionen av ägg?

För personer med redan existerande hälsotillstånd, såsom diabetes eller högt kolesterol, är det bäst att konsultera en sjukvårdspersonal för att fastställa lämpligt antal ägg att äta per vecka. Vissa studier har föreslagit att att äta mer än sex ägg per vecka kan öka risken för hjärt-kärlsjukdom hos personer med diabetes.

Dessutom är det viktigt att överväga ditt allmänna kostintag när du bestämmer hur många ägg du ska äta per vecka. Ägg kan vara en del av en hälsosam, balanserad kost när de äts med måtta. Men om din kost redan innehåller mycket mättat fett och bearbetade livsmedel, kan tillsats av ägg leda till en ohälsosam kost.

Se även  Stor "familj" på mottagningscentraler

I praktiken, om vi vid varje måltid konsumerar en portion rött kött, fet fisk eller skaldjur, är det bättre att minska mängden ägg som måste ätas under veckan. Därför blir det svårt att avgöra hur många gånger i veckan man ska äta ägg utan att ta hänsyn till det allmänna näringsperspektivet.

Det är därför det är viktigt att överväga individuell hälsostatus, matpreferenser och övergripande näringsintag när du fattar ett hälsosamt beslut. För de flesta friska individer är det en rimlig rekommendation att äta två hela äggvitor per dag. De med redan existerande hälsotillstånd bör konsultera en vårdpersonal för personliga rekommendationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *