Första frontuppgiften: recension

Front Mission 1st: Remake recension berättar om återkomsten av en klassisk serie, uppdaterad med många mekaniker, men med väldigt lite mod.

innan vi dyker in Front Mission 1 recension: Remake för Nintendo Switchlåt oss lägga några ord på de japanska entusiaster som 1995 hade turen att köpa en kopia av originalet till deras Super Nintendo.

Föreställ dig dem mitt i vintern, spelet kom ut i februari, inlåst i deras bedårande hem av Nobita från Doraemon, framför ett sådant spel. Tja, känner du dig inte avundsjuk? Om du inte har hört något betyder det att du vet väldigt lite om Front Mission, du har förmodligen fastnat i det senaste Front Mission Left Alife 2019, då utvecklaren Llinx hade fräckheten att förvandla en strategi med marker till en mer buggig strategi. . Ett grymt actionspel, dessutom med katastrofala resultat. Du är berättigad, frukta inte, för serien har alltid varit dåligt hanterad och distribuerad utanför Japan utan tillräcklig övertygelse alls. Men lita på mig om vi berättar att ett spel som First Mission Frontier under dessa år måste ha varit en riktig bomb, en av de där patronerna som får dina ögon att rulla i misstro.

Kärlekens plåga

Front Mission 1st: Riktigt bra gjort grafiskt

När allt kommer omkring liknar beskrivningen på allvar vad vi upplevde, den här gången i augusti 2000 och på PlayStation, när vi först laddade ner Front Mission 3, kapitlet som introducerade serien för europeiska spelare. Men sann kärlek slog till på PlayStation 2 och Front Mission 4, även om vi var tvungna att leta efter den i USA eftersom den inte distribuerades officiellt i våra delar. När jag tänker på det var det verkligen en kamp att försöka följa upp den här serien, ungefär som det som hände med Segas Yakuza innan de verkligen började tro på den. Detta ledde till att publiken snabbt blev förälskad i Front Mission, samma syndrom som några år senare verkade påverka självaste Square Enix, vilket började missbruka serien som aldrig förr.

Se även  PS5 vinner även på ett år när det går lite fel: den är oslagbar...

Ändå känns detta turbaserade strategispel med gigantisk mekanik i japansk stil som en minst sagt perfekt förening, och fy fan om det är det! Lyckligtvis upplever genren en fantastisk återupplivning, både på PC och dramatiskt på Nintendo Switch, och den japanska jätten har drivit på för att ge Front Mission en ny chans, den här gången börjar om från början med de nya versionerna av den första och andra spelet. Det släpptes ursprungligen på SNES. Vi har inget releasedatum för den andra än, medan den första har varit i våra händer i några dagar redan.

Arbetet anförtroddes stormännen Underhållning för alltid, en grupp som redan har arbetat med Square Enix på Fear Effect Sedna och otaliga andra minispel. Om du trodde att det var ett misstag att lita på ett mjukvaruhus utan stor härstamning, måste du tänka om. Denna beprövade arbetsgrupp verkar ha gett allt den har, beundransvärt även utan mycket stöd i form av budget. där borta ny design Att täcka spelet från 1995 är förvånansvärt bra, detaljerat, och färgpaletten ligger väldigt nära originalet, och därför också respekt för utseendet som alltid har utmärkt Front Mission.

tills Musikalisk Den har omarbetats och försöker att inte smutsa ner för mycket av den berömda föregångarens utmärkta kotletter. Här har Front Mission 1st detta problem inte bara i soundtracket: det är förvisso en nyinspelning, åtminstone ur audiovisuell synvinkel, utan antingen för att den inte fick tillstånd eller för att Forever Entertainment var rädd för att förvränga originalet för mycket, slutar med att inte göra tillräckligt. Det är en remake du inte vill vara, eller kanske du helt och hållet vill vara, och som i den här antologin inte är direkt bekväm.

Se även  Nintendo Direct: Alla 13 liveströmmande nyheter och spel för Seven ...

Lite mod

Front Mission 1st: En remake förvisso, men med lite mer övertygelse

Spelupplägget och nivådesignen är till största delen från 1995 och är som ni kan föreställa er okej till viss del. Lyckligtvis var originalspelet före sin tid, och som ett resultat hade det faktiskt flera funktioner du inte skulle förvänta dig av ett SNES-spel som djup mekanisk anpassning, och fem anpassade power bars för olika robotdelar. Däremot information som inte leder till större strategiskt djup: genom att försvaga benen på en robot kommer den att röra sig långsammare, men vi kommer inte att kunna rikta in den frivilligt, vi hoppas bara att det händer i tid. Men framsidan var det också Notoriskt svårtoch denna aspekt verkar inte ha förfinats som den borde ha gjorts, eftersom ett så gammalt spel kan vara riktigt irriterande och orättvist.

Och i Front Mission 1st tenderar det att gå åt det här hållet efter de första uppdragen. Lyckligtvis erbjuder spelet många svårighetsgrader, inklusive en nivå speciellt utformad för att njuta av historien som förblir fascinerande trots dess utveckling, efter cirka 25 år, olika skapelser och en visuell känsla försvagar redan delvis dess charm. Det ursprungliga projektets storhet fortsätter dock att resonera starkt med de alltid fantastiska miljöerna, striderna på arenorna och karaktärerna som alltid kan lämna sina spår.