Demens Demens: Förhindra det med enkla goda vanor. Här någon av dem

Två olika studier, publicerade samma dagar, belyser de små dagliga vanor som kan hjälpa oss att förebygga demens.

Eugenio Spagnolo

– Milano

Enligt Världshälsoorganisationens prognoser, År 2030 kommer 75 miljoner människor världen över att behöva hantera en neurodegenerativ sjukdom. I Italien, där befolkningens åldrande är bland de högsta i världen, är problemet särskilt kännbart och idag drabbar demens 1,2 miljoner människor (varav 60 % har Alzheimers sjukdom). Långt (för nu) från att hitta ett definitivt botemedel, är det bara läkare som måste förhindra det. Men den goda nyheten är att former av demens, enligt två färska studier, också kan förebyggas med små dagliga vanor…

Alzheimers sjukdom och tandtråd

Den första studien publicerades för några dagar sedan Journal of the American Geriatrics Associationfann ett samband mellan tandhälsa och Alzheimers sjukdom: Enligt forskarna, De med allvarliga munhälsoproblem löper 23 % större risk att utveckla någon form av kognitiv försämring, vilket resulterar i minnesförlust. Därför är rådet att inte försumma den dagliga rengöringen av tänderna och användningen av tandtråd. En ung och hälsosam vana som måste bibehållas särskilt i medelåldern.

Att borsta tänderna och göra täta besök till tandläkaren för en noggrann rengöring är det bästa sättet att avvärja tandköttssjukdomar, som tidigare studier har kopplat till diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Fienden i det här fallet är Kronisk parodontit, där införandet av inflammatoriska ämnen i blodet dödar nervceller och ökar risken för kognitiv försämring (23%) och demens (13%). ”Systemisk inflammation är i sig en oberoende bestämningsfaktor för kognitiv försämring och är associerad med många riskfaktorer inklusive diabetes, högt blodtryck och kolesterol samt åldrande och kognitiv försämring”, konstaterar studien.

Se även  Tappar du mycket hår under den här tiden? Här är maten som löser alla problem!

Demens Demens och träning

En annan studie visar Vikten av fysisk aktivitet För dig som vill behålla en stark kognitiv förmåga även i hög ålder. Lyckligtvis kan även de som inte tränade i unga år dra nytta av det: En ordentlig träningsrutin hjälper till att hålla hjärnan ung oavsett ålder. Forskare vid University of California, San Francisco, har funnit att hjärnan hos fysiskt aktiva äldre vuxna innehåller ett protein som förbättrar förbindelserna mellan neuroner och hjälper till att upprätthålla en sund kognition. ”Att upprätthålla integriteten hos dessa kopplingar mellan neuroner är avgörande för att avvärja demens, eftersom synapsen verkligen är där kognition uppstår. Och fysisk aktivitet, ett verktyg som är tillgängligt för alla, kan förbättra dess funktionalitet.” säger Caitlin Casalito, biträdande professor i neurovetenskap.

Forskargruppen analyserade data om några grupper av äldre personer som presenterades av Minne och åldrande projekt från Rush University i Chicago. Resultaten visade att de som ägnade sig åt fysisk aktivitet (även lätt sådan) visade högre nivåer av proteiner som gör det möjligt att utbyta information mellan neuroner. Inte bara. Enligt forskarna sträcker sig de gynnsamma effekterna av fysisk aktivitet hos äldre långt utanför hippocampus, det område av hjärnan som ansvarar för minnet, och påverkar också områden som är associerade med kognitiv funktion.. ”Fysisk aktivitet kan ha en allmän stödjande effekt genom att stimulera den hälsosamma funktionen hos proteiner som underlättar synapsöverföring i hela hjärnan”, säger William Honor, MD, professor i psykiatri vid University of British Columbia.



Se även  En massiv solexplosion fångade av en soldriven rymdfarkost

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.